Исторически факултет

Педагогика, психология
Щ

доц. д-р Мирена Легурска

Мирена Легурска е педагог и психолог. Защитила е ОНС „доктор“ с тема на дисертацията „Рефлексивна педагогическа технология по правата на детето“. Доцент по методика на обучението по гражданско образование към Софийския университет. Автор е на над 70 публикации в България и чужбина. Научните й интереси са свързани с теми свързани с правата на детето, разрешаване на конфликти, психолого-педагогическото общуване, съвремените подходи в обучението и др.
Приемно време:

Четвъртък 13.00-14.00 ч., каб. 42

Електронна поща:
Телефон:

02/9308279

Адрес:
София, бул. Цар Освободител 15
Научни интереси:
Педагогически подходи на обучение Обща, възрастова и педагогическа психология Приобщаващо образование
  • Биографични данни
    • 1989 г. – 123 СОУ „Стефан Стамболов“ – гр. София, средно образование
    • 1991 -1997 г. – ЮЗУ ”Неофит Рилски” – гр. Благоевград, магистър, специалност “Психология”
    • 2002 г. – Софийски университет „Св. Климент Охридски“ – София, асистент
    • 2013 г. – Софийски университет „Св. Климент Охридски“ – София, доктор по Педагогика
    • 2013 г. – Софийски университет „Св. Климент Охридски“ – София, главен асистент
    • 2018 г. – Софийски университет „Св. Климент Охридски“ – София, доцент по Методика на обучението по гражданско образование
  • Членство в научни организации
    • Съюз на учените в България, секция: Педагогика и психология
    • Международната организация BASOPED (Балканско общество по педагогика и образование)
    • Дружество на психолозите в Република България
  • Членство в редколегии
    • Списание “Детска градина” – ISSN 2535-0706
  • Проекти
    • Мирена Легурска, Изграждане на капацитет за образователно и социално включване, Член, Програма „Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи” на Финансовия механизъм на ЕИП 2014 – 2021 г., Номер на договора:BGLD-2.002-0001, 2022
    • Изследване компетентностите на учителите от начален етап относно физическото и здравно възпитание на учениците, Член, СУ “Св. Кл. Охридски”, 2021
    • Ценностно-ориентиран подход на педагогическо взаимодействие: учител – ученик – родител в начален етап на основната образователна степен, Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2021 г. – ръководител на проекта
    • Изследване компетентностите на учителите от начален етап относно физическото и здравно възпитание на учениците, Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2021 г. – член на проектния екип
    • Повишаване на капацитета на педагогическите специалисти и образователни медиатори за работа в мултикултурна среда № G05M2OP001-3.017-0011-C01 Дейност I: „Разработване и актуализиране на стратегии, планове, програми, анализи, препоръки компетентностни профили и др. на образователната институция за работа в мултикултурна среда, според идентифицираните нужди“финансиран от Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж”, 2020-2023 г. – експерт към проекта
    • Диагностика на бърнаут синдрома сред учителите. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2020 г. – член на проектния екип
    • Изследване възможностите на портфолиото като инструмент за формиращо оценяване в образователния процес. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2020 г. – член на проектния екип
    • Изследване на ефективността на квалификационните форми за учителите по езиковите дисциплини. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2019 г. – ръководител на проекта
    • Изследване на състоянието на гражданското образование и методите за развиване на гражданска култура в чуждоезиковото обучение Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2018 г. – ръководител на проекта
    • Изследване на очакванията и нагласите на младите учители по чужд език за подкрепяща среда в училище. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2017 г. – член на проектния екип
    • A Simulated Training Framework for Skills Development addressing students with intellectual and developmental disabilities and their trainers (Play2Do), международен проект № 2016-1-UK01-KA202-024613, Еразъм+, 2017-2019 г. – експерт към проекта
    • Междукултурни умения за лична ефективност, толерантност и инициативност Договор № БС– 33.16-2-002/ 03.10.2017 г., МОН – ЦОИДУЕМ,  2017 – 2018 г. – експерт към проекта
    • Културно наследство в българските общности в Западна Европа (1991-2015) – продължение. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2016 г. – член на проектния екип
    • Културно наследство в българските общности в Централна и Западна Европа (1991-2015). Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,,  2015 г. – член на проектния екип
    • Професионални компетентности на учителя за работа в интеркултурна среда – проект № 33.13-2-087/11.09.2014 г., МОН – ЦОИДУЕМ, 2014 – 2015– член на проектния екип
    • Заедно в различията – училището и детската градина в режим на интеркултурно възпитание и обучение, Договор № БС – 33.14-2-062/ 29.09.2015 г. към Центъра за образователна  интеграция на деца и ученици от етническите малцинства, гр. София 2015-2016 г. – експерт към проекта
    • Digital Bridge  Simulated Practice for Skills Development in Social Services and Healthcare Project Reference: 2014-1-UK01-KA200-001805, Еразъм+, 2015 -2016 г. – експерт към проекта
    • Теоретико-приложни изследвания и нововъведения в българското училище – анализ на учителски разработки за Първа професионалноквалификационна степен (І ПКС) в ДИУУ през периода 2012-2013 г., Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2014 – член на проектния екип
    • Използване на web 2.0 инструменти в обучението на ученици в българските общности в чужбина. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2014 г. – член на проектния екип
    • Квалификация на педагогическите специалисти (№ BG051PO001-3.1.03-0001). ОП Човешки ресурси. „Обучение на педагогически специалисти, заемащи нова за системата на народната просвета длъжност, както и връщащи се след продължителен отпуск (повече от две учебни години) или след прекъсване на учителския стаж по специалността повече от две учебни години и логистично осигуряване на обучаемите и на обученията”, 2013 г. – член на екипа за изпълнение на обществената поръчка и обучител
    • Квалификация на педагогическите специалисти (№ BG051PO001-3.1.03-0001). ОП Човешки ресурси. Обучение на педагогически специалисти за превенция на училищното насилие, агресията и други негативни прояви, 2013 г. – автор на обучителни материали, обучител и оценител
    • Квалификация на педагогическите специалисти (№ BG051PO001-3.1.03-0001). ОП Човешки ресурси. Обучение на учители за формиране знания, умения и компетентности за работа в интеркултурна среда, 2013 г. – обучител и оценител
    • Video for All –  Agreement Number 2013-4148/001-001. Project Number: 543561-LLP-1-2013-1-UK-KA2-KA2MP – с участието на Англия, България, Германия, Испания, Италия, Чехия (2014 -2015) – експерт към проекта
    • Модули за дистанционно обучение, основани на взаимодействието между два изучавани езика от ученици в българските общности в чужбина. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”, 2013 г. – член на проектния екип
    • Теоретико-приложни изследвания и нововъведения в българското училище – анализ на учителски разработки за Първа професионалноквалификационна степен (І ПКС) в ДИУУ през периода 2009-2012 г. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”, 2013 г. – член на проектния екип
    • Развитие на системата за квалификация и кариерно израстване на академичния състав в Софийски университет „Св. Климент Охридски – BG051PO001-3.1.09-0005 по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2013-2014 г. – координатор на проекта
    • Образователна подкрепа за имигранти в България (обучение по български език, история и гражданска ориентация) BG EIF 2011/ 01-02.04, Агенция по заетостта, 2013 г. – член на проектния екип
    • Наука и бизнес – BG051PO001-3.3.05-0001, по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси, 2012 – 2103 г. – експерт
    • Езикови взаимодействия в обучението на ученици от българските общности в чужбина. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”, 2012 г. – член на проектния екип
    • Международен проект „European CLIL Resource Centre for Web 2.0 Education (E-CLIL): Early-to-Longlife Language Learning”. // Eвропейската образователна програма за учене през целия живот, 2012 г. – експерт към проекта
    • Международен проект „Lifelong Learning Transversal project, Web 2.0 European Resource Centre (143661-2008-UK-KA3-KA3MP) ”. 2011 – 2012 г. – експерт към проекта
    • Взаимодействие между езиковите дисциплини в средното училище. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”, 2011 г. – член на проектния екип
    • Взаимодействие между езиковите дисциплини в средното училище. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”, 2010 г. – член на проектния екип
    • Международен проект „Quality education for all through improving teacher training”. // UNESCO и СУ „Св.Климен Охридски” – ДИУУ, 2009 – 2010 г. – експерт към проекта
    • Национални и европейски политики за квалификация на педагогическите кадри. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”,  2010 г. – член на проектния екип
    • Социокултурни характеристики на педагогическата среда: емоционално-личностни условия за реализиране на превенция (втори етап: „Житейско-възпитателни ориентации на младото семейство в големите градове на България и проекцията им върху децата от предучилищна възраст”), Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”, 2010 г. – член на проектния екип
    • Интердисциплинарен подход за развиване на обществени и граждански компетентности у учениците от прогимназиален етап. Проект на ФНИ на СУ „Св.Кл. Охридски”, 2008 – 2009 г. – член на проектния екип
    • Проект за обучение на помощник-възпитатели. Център по професионално образование „Просперитет – 21 век”, София, 2009 г. – обучител
    • Превенция на бедствия и аварии чрез системата на средното образование в България. Министерство на държавната политика при бедствия и аварии,  2007 – 2008 г. – експерт към проекта
  • Избрани публикации

    Книги

    • Легурска, М., Гражданско образование в детската градина и в началното училище, УИ „Св.Кл.Охридски”, София, Рецензирано
    • Пенкова, Р., Цветкова, Н., Стоименова, Б., Легурска, М., Взаимодействие между езиковите дисциплини в прогимназиален етап на средното училище., Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, София
    • Пенкова, Р., Цветкова, Н., Стоименова, Б., Легурска, М. , Взаимодействие между езиковите дисциплини в прогимназиален етап на средното училище., Парадигма, София, Рецензирано
    • Захариев, З., Стоименова, Б., Легурска, М., Развиване на обществени и граждански компетентности при учениците от прогимназиален етап. Ръководство за учители., Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, София

    Статия в научно списание

    • Легурска, М., Урокът по история чрез методите на активното учене [History Lesson through Active Learning Methods] Рецензия на книга., История, том:31, брой:2, 2023, стр.:212-216, ISSN (print): 0861-3710, ISSN (online): 1314-8524 , Ref, IF, IF (0.2 – 2022), Web of Science Quartile: Q3 (2023)
    • Koleva Irina, Legurska Mirena, INTERCULTURAL PROJECTIONS OF BULGARIAN PRESCHOOL EDUCATION, INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH (JSHSR), vol:Volume/Cilt: 8, issue:Issue/Sayı: 74 , 2021, pages:2458-2476, ISSN (print):ISSN: 2459-1149, ISSN (online):ISSN: 2459-1149, Ref, Web of Science, др.(Social Science Research Network (SSRN)Scientific W), PhD
    • Prokopov Iv., Legurska M., Mircheva V., RESEARCH ON THE COMPETENCIES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS CONCERNING THE PHYSICAL EDUCATION OF PUPILS, Trakia Journal of Sciences, том:Vol. 19, брой:Suppl. 1, 2021, стр.:769-775, ISSN (print):1312-1723 , ISSN (online):1313-3551, doi:10.15547/tjs.2021.s.01.119, Ref, Web of Science, (Crossref, DOAJ, EBSCO, EuroPub, Zoological Record,)
    • Легурска, М., Прокопов, И., Мирчева, В., Проучване нагласите на учителите от начален етап относно здравното образование на учениците, Сп. „Професионално образование“, том:година XXIII, брой:книжка 5, 2021, ISSN (online):ISSN 1314–8567, ISBN:ISSN 1314–555X, doi:https://doi.org/10.53656/voc21-5.6nac, Ref, ( European Reference Index for the Humanities and t)
    • И. Прокопов, Легурска, М., В. Мирчева, “Burnout” syndrome among teachers and a model for its diagnosis. , Trakia Journal of Sciences, issue:Vol. 18, Suppl. 1, 2020, pages:315-322, ISSN (print):1312-1723, ISSN (online):1313-3551 , Ref, др.(EBSCO, AGRIS, Zoological Record, eLibrary.ru, DOAJ)
    • В. Мирчева, И. Прокопов, Легурска М., The portfolio – a modern method for formative evaluation. , Trakia Journal of Sciences, issue:Vol. 18, Suppl. 1, 2020, pages:308-314, ISSN (print):1312-1723, ISSN (online):1313-3551 , doi:10.15547/tjs.2020.s.01.052 , Ref, др.(EBSCO, AGRIS, Zoological Record, eLibrary.ru, DOAJ)
    • Росица Пенкова, Мирена Легурска, Анкетно проучване на очакванията за „подкрепяща среда“ сред практикуващите педагози до 35-годишна възраст, Стратегии на образователната и научна политика, том:година XXVII, брой:книжка 4, 2019, стр.:398-427, ISSN (print):ISSN 1310–0270 (Print), ISSN (online):ISSN 1314–8575 (Online), Ref
    • Tsvetkova N., Hristova Pl., Legurska M., The Potential of Simulated Practice Learning for Preparing Child-care Specialists, Journal of Learning, Development and Community, брой:1, 2016
    • Пенкова, Р., Легурска, М., Обмяна на добри педагогически практики във виртуалното образователно пространство, Български език и литература, брой:1, 2016
    • Захариев, З., Легурска, М., Стоименова, Б., Проучване на теоретико-приложни разработки на педагогически специалисти защитили І ПКС в ДИУУ (2009 – 2012 г.), Българско списание за образование, брой:2, 2013, стр.:74-92
    • Захариев, З., Стоименова, Б., Легурска, М., Гражданските и обществените компетентности у българските ученици от прогимназиален етап – резултати от едно изследване, Професионално образование, брой:1, 2012, стр.:57-69
    • Легурска, М., Гражданско образование и образование по правата на човека в училище., Професионално образование, брой:2, 2012
    • Легурска, М., Как да създадем една по-сигурна среда в училище., Професионално образование, брой:6, 2012
    • Connolly, T.M., Hainey, T., Baxter, G.J., Tsvetkova, N., Kusheva, R., Stoimenova, B., Penkova, R., Legurska, M., Dimitrova, N., Teachers’ Views on Web 2.0 in Education: An evaluation of a large-scale European pilot, Proceedings of International Conference on European Transnational Education (ICEUTE), 20-21 October 2011, Salamanca, Spain., 2011, в сътрудничество с чуждестранни учени
    • Пенкова, Р., Стоименова, Б., Легурска, М., Взаимодействие между обучението по първия и по втория език в средното училище, Български език и литература, брой:4, 2011, стр.:57-68, PhD
    • Пенкова, Р., Цветкова, Н., Легурска, М., Възможности за взаимодействието между езиковите дисциплини в училище. , Диалогът в историята, брой:24, 2010
    • Стоименова, Б., Василева, Б., Легурска, М., Цветкова, Н., Развиване на обществени и граждански компетентности у учениците от прогимназиален етап (по български език и литература, история и английски език). , Диалогът в историята, брой:24-25, 2010
    • Легурска, М., Гражданско образование – приоритети и някои проблеми при оценяването. , Начално образование, брой:6, 2009
    • Стоименова, Б, Василева, Б.;, Легурска, М., Цветкова, Н., Интегративно развиване на обществени и граждански компетентности у учениците от прогимназиален етап (по български език и литература, история и цивилизация, английски език). , Продължаващо образование, брой:14, 2008
    • Легурска, М., Педагогическа технология по правата на детето. , Дом, дете детска градина, брой:4, 2003
    • Легурска, М., Някои идеи за обучение по правата на детето при 5-7 годишни деца. , Дом, дете детска градина, брой:6, 2002
    • Легурска, М., В помощ на учителите, работещи по проблемите на гражданско образование., Образование и квалификация, брой:4, 2001

    Статия в поредица

    • Пенев, Р, Колева, И., Пенева, Л., Стойчев, Вл., Легурска, М., Денев, Пл., Етноагресивни модели на поведение в предучилищна възраст. , Годишник на СУ “Св. Климент охридски”, Факултет по начална и предучилищна педагогика, том:2011, 2011
    • Колева, И., Ненова, Сл., Христова, Д., Кацарова, М., Семизорова, Кс., Легурска, М., Организация и управление на детската градина. Практически наръчник.  Организация и управление на детската градина., издателство:РААБЕ, 2011

    Статия в сборник (на конференция и др.)

    • Легурска, М., Европейски измерения на гражданското образование , ОБЩЕСТВО, ПАМЕТ, ОБРАЗОВАНИЕ История и обществени нагласи Сборник с доклади от летния дидактически семинар в Китен 26–30 юни 2023 г., редактор/и:Красимир Кръстев, издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2023, стр.:23-31, ISSN (print):3033-0025
    • Легурска, М., Петров П., Предизвикателства и перспективи при приложението на изкуствен интелект в обучението, ОБЩЕСТВО, ПАМЕТ, ОБРАЗОВАНИЕ История и обществени нагласи Сборник с доклади от летния дидактически семинар в Китен 26–30 юни 2023 г., редактор/и:Красимир Кръстев, издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2023, стр.:75-80, ISSN (print):3033-0025
    • Легурска, М., Прокопов, И., Проучване нагласите на учителите за прилагане на компетентностния подход, Формиране на компетентности в съвременната образователна реалност, редактор/и:Татяна Томова Елена Калфова, издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2022, стр.:181-194, ISBN:978-954-075499-4
    • Легурска, М., Прокопов, И., Мирчева, М., Проучване нагласите на учителите относно гражданското образование , ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ ДНЕС – ПОСТИЖЕНИЯ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА, редактор/и:Деница Хинкова, Евелина Иванова-Варджийска, Иван Кирков, издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2022, стр.:45-59, ISBN:978-954-07-5571-7, doi:216, Ref
    • Колева Ирина, Легурска Мирена, Петкова Елена, ДИАГНОСТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ПОТРЕБНОСТЕЙ УЧИТЕЛЕЙ И ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ МЕДИАТОРОВ ДЛЯ ОБРАЗОВАНИЯ В МЕЖКУЛЬТУРНОЙ СРЕДЕ, ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ИННОВАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ, editor/s:Васько Т.П., Publisher:Университет «Туран», Алма Ати, 2021, pages:211-211222, ISBN:978-601-214-478-9, Ref
    • Легурска, М., Прокопов, И., Мирчева, В., Компетентности на учителя за оценяване на постиженията по здравно образование на учениците чрез портфолио, Измерения на компетентността, издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2021, стр.:359-405, ISBN:978-954-07-5328-7
    • Легурска, М., Проучване на нагласите на детските учители по отношение на използването на информационните и комуникационните технологии, X международен есенен научно-образователен форум „Диалогът в образованието – съвременност и перспективи “, София, 14 Октомври 2020г., редактор/и:Елка Николова, издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2021
    • Легурска, М., Прокопов, И., Мирчева, М., Ценностни ориентации и модели на нравствено поведение у учениците от началния етап, Образованието: класичност и модерност, издателство:Университетско издателство “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Велико Търново, 2021, стр.:153-161, ISSN (print):978-619-208-274-1
    • Легурска, М., Гражданско образование – европейски и национални политики , Осми международен есенен научно-образователен форум „Взаимодействието между средно и висше образование като фактор за повишаване качеството на образованието, редактор/и:Елка Николова, издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2019, ISBN:978-954-07-4838-2, Ref
    • Легурска, М., Рефлексивна технология за запознаване на 5-7 годишното дете с неговите права, Пресечни точки. Юбилеен сборник в чест на професор Ирина Колева, редактор/и:д-р Виолета Коцева, издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2019, стр.:96-104, ISSN (print):978-954-07-4873-3
    • Легурска, М., Пенкова, Р., Нагласи на педагогическите специалисти към включване в квалификационни програми с оглед на ефективна адаптация към промените., Съвременни педагогически технологии в образованието., издателство:Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2018, стр.:169-178, ISBN:978-954-07-4554-1
    • Tsvetkova, N., Hristova, P., Legurska, M., Teaching SEN students in mainstream classrooms: Expectations and challenges , Education, Science, Innovations, издателство:European Polytechnical University, 2017
    • Legurska M., Development of civic competences in primary schools, 17th International BASOPED conference, Kamchia, 2015
    • Legurska M., A reflexive tehnology for teaching the rights of children with 5-7 year olds. , The 15th International Conference – “Educational Reform in the 21st Century in Balkan Countries” , 2014
    • Пенкова, Р., Легурска, М., Изследване на училищната практика в областта на дистанционното обучение в българските училища в чужбина, , Историята, която усмихва, издателство:Парадигма, 2014
    • Захариев, З., Легурска, М., Стоименова, Б., Теоретико-приложни изследвания и нововъведения в българското училище, IV Есенен научно-образователен форум Учителят и модернизирането на образованието – национални и европейски практики, редактор/и:Габриела Каменова, издателство:УИ „Св.Кл.Охридски”, 2014, стр.:263-271, PhD
    • Легурска, М., Развиване на обществените и граждански компетентности в предучилищна възраст., Юбилеен сборник 60 години Департамент за информация и усъвършенстване на учители, издателство:УИ „Св.Кл.Охридски”, 2013, стр.:115-119
    • Пенкова, Р., Легурска, М., Изследване на комуникативните потребности на учениците от основната и средната училищна степен , Международна конференция ” Език и култура в съвременния свят”, 2012
    • Легурска, М., Обществени и граждански компетентности на детския учител. , Юбилейна международна научна конференция „130 години предучилищно образование в България”, издателство:ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий”, 2012
    • Стоименова, Б., Легурска, М., Цветкова, Н., Социални мрежи и продължаващото образование на учителите , II Есенен научно-образователен форум “Съвременни предизвикателства пред учителската професия” 24-25 ноември 2012, издателство:УИ „Св.Кл.Охридски”, 2012
    • Legurska, М., Assessment of social and civic competences of lower secondary students. , Evaluation in Education in the Balkan Countries, издателство:Faculty of Philosophy, University of Belgrade, Serbia, 2011
    • Baxter, G.J., Connolly, T.M., Stansfield, M.H., Gould, C., Tsvetkova, N., Kusheva, R., Stoimenova, B., Penkova, R., Legurska M., Dimitrova, N., Understanding the pedagogy Web 2.0 Supports: The presentation of a Web 2.0 pegagogical model, Proceedings of International Conference on European Transnational Education (ICEUTE), 20-21 October 2011, Salamanca, Spain, , 2011, Ref, в сътрудничество с чуждестранни учени
    • Connolly, T.M., Hainey, T., Baxter, G.J., Tsvetkova, N., Kusheva, R., Stoimenova, B., Penkova, R., Legurska M., Dimitrova, N., Web 2.0 Education: An evaluation of a large-scale European pilot, Proceedings of International Conference on European Transnational Education (ICEUTE), 20-21 October 2011, Salamanca, Spain., , 2011, Ref, в сътрудничество с чуждестранни учени, PhD
    • Стоянова, К., Легурска, М., Практическите задания като средство за развитие на професионално-личностни качества в учениците., Международна научна конференция „Педагогическата среда в университета като пространство за професионално-личностно развитие на бъдещия специалист”, 2011
    • Стоянова, К., Легурска, М., Практическите задания като средство за развитие на професионално-личностните качества в учениците, Педагогическата среда в университета като пространство за професионално-личностно развитие на бъдещия специалист, том втори, Асоциация на професорите от славянските страни /АПСС/, ISBN 978-954-490-245-2, издателство:Габрово: „ЕКС – ПРЕС”, 2011, стр.:487-492, ISBN:ISBN 978-954-490-245-2
    • Legurska, М., Psychological and pedagogical traning in childrens rights for teachers and parents., Quality education for all through improving teacher training, издателство:BASOPED, 2010
    • Yanakieva, Sn., Legurska, М., Using the ICT for the purpose the civic education. , ICT in the education of the Balkan countries, издателство:BASOPED, 2010
    • Легурска, М., Развиване на обществени и граждански компетентности у учениците 1.-4. клас. , Международна научна конференция „25 години Педагогически факултет”, издателство:ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий”, 2009
    • Легурска, М., Янакиева, Сн., Формиране на елементи на гражданска култура при 3-7 годишни деца., Детето на XXI век, 2002, стр.:79-83

    Студия в научно списание

    • Legurska M., Penkova, Rossitsa, Legurska, Mirena, QUESTIONNAIRE SURVEY UPON THE EXPECTATIONS FOR THE “SUPPORTING ENVIRONMENT” AMONG THE PEDAGOGUES UP TO 35 YEARS OLD, STRATEGIES FOR POLICY IN SCIENCE AND EDUCATION-STRATEGII NA OBRAZOVATELNATA I NAUCHNATA POLITIKA, vol:27, issue:4, 2019, pages:398-427, ISSN (print):1310-0270, ISSN (online):1314-8575

    Учебник

    • Радев, П., Цоков, Г., Гюров, Д., Гюрова, В., Миткова, Д., Александрова, А, Делибалтова, В., Савова, Ж., Легурска, М., и др.Захариев, З., Учебно помагало за обучение на педагогически специалисти, заемащи нова за системата на народната просвета длъжност, както и връщащи се след продължителен отпуск или след прекъсване на учителския стаж по специалността повече от две учебни години. Модул 1, Анубис, МОН – София, Рецензирано
    • Радев, П., Цоков, Г., Гюров, Д., Гюрова, В., Миткова, Д., Александрова, А, Делибалтова, В., Савова, Ж., Легурска, М., Захариев, З., Учебно помагало за обучение на педагогически специалисти, заемащи нова за системата на народната просвета длъжност, както и връщащи се след продължителен отпуск или след прекъсване на учителския стаж по специалността повече от две учебни години. Модул 2, Анубис, МОН – София, Рецензирано

    Учебно помагало

    • Колева, И., Попова М., Легурска, М., Коцева-Попова, В. , Панталеева, И., Ненкова, С., Книга за учителя към програмна система “Аз променям света” за III подтотвителна група , Велес, София, Рецензирано
    • Колева, И., Попова М., Легурска, М., Коцева-Попова, В. , Панталеева, И., Ненкова, С., Христова, А., Велчова, Й., Атанасова, Ж., Книга за учителя към програмна система “Аз променям света” за IV подтотвителна група , Велес, София, Рецензирано
    • Колева, И., Коцева-Попова, В., Легурска, М., Познавателна книжка по образователно направление Околен свят, трета подготвителна възрастова група, Велес, София
    • Колева, И., Коцева-Попова, В., Легурска, М., Познавателна книжка по образователно направление Околен свят, четвърта подготвителна възрастова група, Велес, София
    • Пенкова, Р., Легурска, М., Пътеводител на младия учител, УИ „Св.Кл.Охридски”
    • Пенкова, Р., Петров, А., Радкова, А., Падежка, М., Стоименова, Б., Легурска, М., Панчев, В., Образователна подкрепа по български език, история и гражданска ориентация. Наръчник за имигранти в Блгария. , ЕИФ, София, Рецензирано
    • Боянова, В., Найденова, П., Мирчева, В. , Алексиева, Е, Легурска, М., Станкова, М. , Благоева, Е., Божинова, Р., и др., Обучение на педагогически специалисти за превенция на училищното насилие, агресията и други негативни прояви, Наръчник за обучителя, МОН – София
    • Боянова, В., Найденова, П., Мирчева, В. , Алексиева, Е, Легурска, М., Станкова, М. , Благоева, Е., Божинова, Р., и др., Обучение на педагогически специалисти за превенция на училищното насилие, агресията и други негативни прояви, Наръчник за учители, МОН – София
    • Боянова, В., Найденова, П., Мирчева, В. , Алексиева, Е, Легурска, М., Станкова, М. , Благоева, Е., Божинова, Р., и др., Обучение на педагогически специалисти за превенция на училищното насилие, агресията и други негативни прояви, Работна тетрадка за учители, МОН – София
    • Захариев, З., Стоименова, Б., Легурска, М. , Развиване на обществени и граждански компетентности при учениците от прогимназиален етап. Ръководство за учители. , Университетско издателство „Св. Кл. Охридски”, София, Рецензирано
    • Колева, И., Легурска, М., Цветанова, Л., Правото на детето на права. , фабер, ВеликоТърново, Рецензирано
  • Участие на научни конференции
    • Национална конференция “Гражданското образование днес – постижения и предизвикателства” – Софийски университет „Св. Климент Охридски“, София, 2022
      Встъпителна конференция на тема „Изграждане на капацитет за образователно и социално включване на представители на уязвими групи”, София, 2022
    • Юбилейна научна конференция с международно участие
      25 години Тракийски университет, Стара Загора, 2020
      Юбилейна международна научно-практическа конференция „Образованието: класичност и модерност“ (140 години педагогическо образование във Враца), Враца, 2021
    • Международната научна конференция „Измерения на компетентността“ в рамките на Климентовите дни в Алма Матер, София, 2020
      Осми международен есенен научно-образователен форум „Взаимодействието между средно и висше образование като фактор за повишаване качеството на образованието“, София, 2019
    • VII международна конференция „Образование, наука, иновации “– Европейски политехнически университет, Перник, 2017
    • 17th International BASOPED Conference “Traditions and innovations in the education of the Balkan countries” Varna, Complex “Kamchia” 24–26 September 2015.
    • The 15th International Conference – “Educational Reform in the 21st Century in Balkan Countries” will take place at the University of South-East Europe Lumina, in Bucharest starting with June 28 till June 30, 2014
    • IV Есенен научно-образователен форум Учителят и модернизирането на образованието – национални и европейски практики, УИ“Св. Кл. Охридски“, София,2014
Образци на документи
Често задавани въпроси
  • Изпуснал съм срок за изпращане на формуляр/плащане на такса. Какво да правя сега?

    Препоръчва се да следите всякаква информация, обвързана със студетския/докторантския Ви статут.  В случай обаче на изпускане на срок се свържете с отговорното звено; възможно е да се достигне до решение на проблема.

  • Трябва да изпратя молба/заявление към администрацията, как да процедирам?

    Всички бланки, съпътстващи следването на студентите, могат да бъдат намерени в сайта на СУ/факултета, а някои от тях се продават на хартиен носител в книжарниците в университетския кампус. След попълване се завеждат до отдел “Студенти”, секретар на катедра или в редки случаи декан, където се обработват и придвижват по пътя им.
    – Бланки за здравно осигуряване при записване и промени по време на следването се издават и попълват в Отдел “Студенти”, 24 кабинет.
    – Бланки за допускане до защити и държавни бакалавърски изпити се дават в Отдел “Студенти”, 24 кабинет, изготвени от Отдела
    – Молби за определяне на тема за дипломна работа/магистърска теза се подават към секретаря на съответната катедра.
    – Някои молби се пишат в свободен текст до Декан. Това става, след уточняване в Отдел “Студенти”.

  • Не съм взел изпит на редовна сесия, какво се случва сега?

    Студентите имат две безплатни сесии – редовна (зимна или лятна, в зависимост от дисциплината) и поправителна в края на лятото след академичната година. В случай на невзет изпит и на двете сесии студентът има право да се явява на всяка следваща поправителна сесия, при което трябва да си издаде индивидуален протокол, който се заплаща в Паричния салон на Университета или превод по банков път и е на стойност от 30 лв. Касовата бележка/платежното нареждане се носи в Отдел “Суденти” за издаване на индивидуалния протокол.

    Студентът има право да се яви на ликвидационна сесия, ако има невзет изпит в последната година от образователната си степен, като трябва да премине през същата процедура за вземане на индивидуален протокол. Обикновено тази сесия се състои през м. май. За всяко изкарване на индивидуален протокол студентът е препоръчително да се консултира с титуляра на дисциплината.

  • Какви са видовете академични занятия в бакалавърските програми в Историческия факултет?

    По време на бъкалавърската програма на обучение студентите имат лекции и упражнения. Възможно е по някои дикциплини в зависимост от определения хорариум да се предвиждат само лекции. Лекциите не са задължителни за посещение, за разлика от упражненията. За провеждането на упражнения обаче се изисква предварителна подготовка от студентите по зададена тема и информационни ресурси от преподавателя

  • Каква е структурата на ИФ?

    Историческият факултет съществува самостоятелно от 1972 г. В момента той се състои от 7 катедри: История на България, Стара история, тракология и средновековна история, Археология, Етнология, История на Византия и балканските народи, Нова и съвременна история, Архивистика и методика на обучението по история, 9 бакалавърски програми: История, История и геополитика на Балканите, Археология, Етнология, История и философия, История и чужд език, История и география, Хебраистика, Архивистика и 18 магистърски програми. Ръководството на ИФ се осъществява от Декана и двамата заместник-декани.

  • Какво е ФСС?

    Факултетният студентски съвет (ФСС) е доброволна организация на студенти от ИФ, която работи за подобряване на средата на обучение в ИФ и за повишаване на ангажираността на студентската общност във връзка с общи мероприятия и инициативи. Знакови за Историческия факултет са ежегодните Априлски четения, както и провежданият два пъти годишно Исторически куиз.

  • Как се осъществява достъпът до библиотеките на ИФ и техните ресурси?

    ИФ разполага с две факултетни бибиотеки – „История“ и „Археология“, които са филиали на ЦУБ. Достъпът до тях се осъществява чрез персонална ISIC карта или читателска карта, издадена в ЦУБ. Библиотеките на ИФ разполагат с богати фондове, както и с многобройни периодични издания, част от които са предоставени на свободен достъп за студенти. Откриването на заглавия може да се осъществи и чрез търсене в електронния каталог на ЦУБ, където са налични сигнатура и пълно библиографско описание на всеки търсен ресурс.

  • Кога започва изпитната сесия?

    Провеждането на изпитната сесия е предварително фиксирано в Академичния календар на СУ „Св. Климент Охридски“ и нейните начална и крайна дата могат да бъдат проверени там по всяко време.

  • Как се пише студентска разработка – доклад, курсова работа, семинарно съобщение и др.?
  • Какви са профилите на специалностите в ИФ?

    По-голямата част от специалносите в ИФ имат видове профили – например спец. „История“ има педагогически и езиков профил. Изучаващите педагогически профил на специалността впоследствие придобиват педагогическа правоспособност и възможност да практикуват учителска професия, а изучаващите езиков профил на специалността не придобиват такава, а изучават класически език по техен избор (старогръцки, старобългарски, латински или османотурски). Съществуват обаче редица специалности, които предлагат само педагогически профил: „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, както и такива, които не предлагат педагогически профил – например „Хебраистика“.

  • Каква бъдеща професионална реализация предлагат специалностите в ИФ?

    Въпросът за бъдещата реализация на зъвършилите студенти в ИФ често е смятан за един от определящите при избора на специалност от кандидат-студентите. В условията на застаряващо учителско съсловие (средната възраст на учителите в България е 49 г.) нуждата от млади учители в България предстои да става все по-осезаема с времето. Това е гаранция за бъдещата професионална реализация на студентите с педагогически профил на специалността си, но освен това специалности като „История и геополитика на Балканите“, „Хебраистика“ и „Архивистика“ предлагат на завършилите ги студенти значително по-разнообразни форми на професионална заетост, като дипломираните студенти могат да намерят реализация в структурите на редица държавни институциии от регионален и национален мащаб като множество музеи, всички видове архиви, както и МВнР.

  • Държавни изпити или дипломна работа?

    Завършването на бакалавърска програма не се случва еднакво за всички специалности в ИФ. Специалностите „История“, „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, „Археология“, „Етнология“ и „Архивистика“ полагат държавен изпит въз основа на избраната от тях специализация в хода на обучението, а тези студенти от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен педагогически изпит. Специалностите „Хебраистика“ и „История и геополикита на Балканите“ завършват със защита на дипломна работа, а тези от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен практически педагогически изпит.

Образование
Процедури
Проекти
Структура
Видео

Календар

Календар