Код на дисциплината: Z038
ICTS: 4
З
Етнопедагогика
Семестър | Седмична заетост |
---|---|
VІІІ | 4 ч. |
Общо | Лекции | Семинарни упражнения | Практически упражнения |
---|---|---|---|
120 | 60 |
Преподавател
-
Анотация
Програмата на обучение по дисциплината “ Eтнопедагогика“ представя рефлексивни знания, умения и компетентности, спрямо приложението от студента на етнопедагогически подходи, принципи и методи в българското образователно пространство.
Тя има за цел да изгради у студента:
– пълна и точна представа за параметрите на съвременния образователен процес и предизвикателствата, свързани с промяната в социалния контекст и проекциите му в образователното пространство в условията на приобщаваща мултиетническа среда;
– знания и умения за проектиране и организиране на образователния процес, основани на базата на устойчива вътрешна познавателна мотивация и професионална ориентация.;
– овладяване на интерактивни техники за осъществяване на ценностно – ориентирано и рефлексивно педагогическо взаимодействие.
Извършва се рефлексивен анализ на теоретико – методологичните парадигми на българската етнопедагогика, като междудисциплинарна област от знания в интегралното поле на педагогиката и етнологията. Разглежда се състоянието и тенденциите за развитието на етнопедагогическите изследвания у нас. Представя се изследователски опит на използваните идеи в българската етнопедагогика в системата на образованието : образователни политики и модели.
Основната цел на програмата е придобиване от студента на социокултурна компетентност в когнитивен и личностен план.
Програмата завършва с дискусия по портфолио на студента и на дисциплината само за рефлексия на получените знания.
-
Предварителни изисквания
Студентите трябва :
- да притежават познавателна мотивация за приложение на интерактивни педагогически технологии и техники на форми на образователно взаимодействие в приобщаваща мултиетническа среда.
- да притежават дидактическа и мотивационна рефлексия за придобиване на професионални и личностни компетентности в етнопедагогически план.
- да притежават актуална установка към етнопедагогическите проекции на професии , като: образователен медиатор,експерт по етносоциални и етнообразователни технологии и практики и други, в условията на приобщаваща мултиетниеска среда , както и кодираните в тях професионални и личностни компетентности за организиране на процеса, на образователно взаимодействие.
-
Очаквани резултати
Успешно завършилите обучението по тази учебна дисциплина студенти ,
ще могат да демонстрират :
- професионална компетентност, спрямо параметрите на съвременния образователен процес в условията на приобщаваща мултиетническа среда.
- рефлексивни знания за предизвикателствата, свързани с интеркултурната перспектива в социален контекст и проекциите му в образователното пространство;
- личностна компетентност с устойчива вътрешна познавателна мотивация за ценностно- ориентирано и рефлексивно педагогическо взаимодействие с всички адресати в системата на образованието.
-
Учебно съдържание
№ Тема: Хорариум 1 Статут на етнопедагогиката, като междудисциплинарна област от знания. Интегративни връзки на етнопедагогиката с другите науки. Обект и предмет на етнопедагогиката. Категориално – понятиен апарат на етнопедагогиката. 10 2 Интеркултурно образование: цели , принципи и видове компетентности на всички адресати в образователния процес. 10 3 Етнопедагогически основания за образователно взаимодействие. 10 4. Образование в мултиетническа среда. 10 5. Рефлексивни основания за образователно взаимодействие. 10 6. Типология на образователното взаимодействие в приобщаваща мултиетническа среда. 10
-
Конспект за изпит
№ Въпрос 1 Обект и предмет на етнопедагогиката. Категориално – понятиен апарат на етнопедагогиката. 2 Интегративни връзки на етнопедагогиката с другите науки. 3 Методологически основи на българската етнопедагогика, като междудисциплинарна научна област : етнология – педагогика. 4. Интеркултурно образование. Видове интеркултурно образование : междукултурно, образование в мултиетническа среда и образование в междуетническа среда. Мултикултурно и интеркултурно образование. Принципи на интеркултурното образование. Интеркултурни образователни модели. 5. Теоретични парадигми на етнопедагогически подходи в системата на образованието. Етно подхода – основни понятия и категории. Теории за етничността. 6. Приобщаващото образование, като целеполагащата парадигма в цялостният педагогически процес. 7. Ценностно- ориентирано поведение на детето и ученика в системата на образованието./ възпитателни и социализиращи проекции в мултиетничска среда/ 8. Типология на образователното взаимодействие : „семейство – образователна институция „ в условията на приобщаваща мултиетническа среда./ фамилна етнопедагогика/. Културните различия в условията на типа и вида семейство. 9. Процес на обучение в приобщаваща мултиетническа среда :същност и особенности на процеса на обучение. Развиващ характер на обучението. 10. Организация и взаимодействие в процеса на приобщаващо обучение. Видове обучение. 11. Организационни форми на дидактическо взаимодействие в образователната институция: технология и подходи. Задължителни и избираеми организационни форми на обучение, свързани със съхраняване на етническата и културната идентичност. 12. Държавни пожелателни и директивни документи за съдържанието на обучението на малцинствата у нас : стратегия за отпадащите от образователната система ученици и преждевременно напусналите я. / 2012 – 2020/ : закон за предучилищното и училищно образование /2012/, образователни стандарти, учебни планове, учебни програми, учебници и учебни помагала и други. 13. Реинтеграция и реадаптация на учениците в образователни процес.. Методи за образователно взаимодействие в план : обучение, възпитание и социализация в приобщаваща мултиетническа среда. Етнопедагогически трудности възникващи в образователния процес в различните типове образователни институции.
14. Педагогическата дейност и личността на учителя. Професионални и личностни социокултурни компетентности на учителя в условията на приобщаваща мултиетническа среда : структура и съдържание на етнопедагогическото образование на учителя. 15. Постмодерният дискурс в педагогиката. Интеркултурна компетентност. 16. Образование и културна диференциация : същност, основни положения и теории. Когнитивно развитие и културни различия. -
Препоръчителна литература
Основна:
- Иванов И., Теории за образованието., Ш., еп.К. Преславски., 2004.
- Иванов И., Интеркултурно образование., Ш., Аксиос., 1999.
- Колева И., Г. Хаджийски., Ж. Иванова., Етнопедагогика на детето., С., 2012
- Колева И., Етнопсихологически модел на образователното взаимодействие., С., Раабе., 2012.
- Колева И., Национални приоритети и политики в ивтеркултурното образование., , сп. „Стратегии на образователната и научната политика“., година ХХл., кн. 7., 2013
- Кожахметова К. Ж.,Этнопедагогика : методология ,теория и практика.,АА., 2008.
- Чавдарова С.,. Интеркултурното образование като приоритет на образователната политика на Съвета на Европа. – Организация и управление на училището и детската градина, януари-февруари, 2008.
- Чавдарова С., Хартата на съвета на Европа за образованието за демократично гражданство и образованието по правата на човека – проекции върху педагогическата теория и практика., сп. Педагогика ., кнл 1 / 2012.
- Хофстете., Х., Куртури и организации., С., 2001.
- Bulgaria — Facing Cultural Diversity. Ed. by G. de Keersmaeker and P.Makariev. – Sofia,1999.
- Intercultural Intercultural Communication and Civil Socety. Ed. by P.Makariev.
Sofia,2000.(11).Pedagogia interculturale, Roma, 1996.
Допълнителна:
- Концепция на закон за предучилищното и училищно образование на МОМН.,2011.
- Стратегия за интеграция на ромите и уязвимите етнически общности и групи в българското общество., НССЕИВ., 2012.
- [1] https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2000:180:0022:01:BG:HTML
- [1] https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2000:303:0016:01:BG:HTML
- [1] Съобщение на Европейската комисия до Европейския парламент, Съвета на Европейския и социален комитет и Комитета на регионите-Рамка на ЕС за национални стратегии за интегриране на ромите до 2020г., COM(2011)173
- [1] Рамка на ЕС за национални стратегии за интегриране на ромите до 2020г., Заключения на Съвета на ЕС, Брюксел 26 май 2011г., 10658/11
- [1] Заключения на Съвета за включване на ромите. 2947-мо заседание на Съвета по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси. Люксембург, 8 юни 2009 г.;
- Препоръка на Съвета на Европа (2011/С 191/01 от 28.06.2011 г.),Официален вестник н Приета от Съвета за развитие към Министерския съвет през 2011 г. Достъпна на: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=537а Европейския съюз , брой С 191/1 от 1.07.2011
- „Трансфер на данни и обмяна на добри практики относно включването на ромското население между Румъния, България, Италия и Испания“, май 2011 г., Реф.№ POSDRU/98/6.4/S/63841. Sociological survey “EU INCLUSIVE. Data transfer and exchange of good practices regarding the inclusion of roma population between Romania, Bulgaria, Italy and Spain” OSI – Sofia, (2011)„
- https://www.coe.int/t/cm/