Исторически факултет

Код на дисциплината: Z026
ICTS: 6
З

Близкоизточният конфликт

СеместърСедмична заетост
VI2+2 ч.
ОбщоЛекцииСеминарни упражненияПрактически упражнения
1803030

Форма на изпит

Курсова работа + Устен изпит
  • Анотация

    Близкият изток е регион на интензивно противопоставяне на култури, етноси и политики. Курсът проследява зараждането на конфликта между араби и евреи от края на XIX в., когато започват първите преселнически вълни на евреи към земите на Палестина до нашето съвремие. Внимание е посветено на проблемни аспекти като ролята на Първата световна война за региона, управлението на Британския мандат в Палестина и се разглеждат началните етапи на арабски национализъм и идеологията на ционизма. Анализира се интернационализирането на конфликта след 1945 г. Важни акценти в Близкоизточния конфликт, обект на курса са също Суецката криза, Шестдневната война, Йом Кипур и интифадите. Обсъждат се съвременните измерения на конфликта в Близкия изток, тъй като проблематиката е актуална и е важна част от развитието на съвременната международна политика.

  • Препоръчителна литература

    Гилбърт, М. Израел. История. С., 2004.

    Еспозито, Дж. Оксфордски речник на исляма. С., 2007.

    Калчева, Д. Холокостът в Третия райх и неговите съюзници. С., 2008.

    Макмилан, М. Миротворците.С., 2008.

    Мирчева, Хр. Близък изток. Интереси, амбиции, конфликти (1948-1988). С., 1988.

    Мирчева, Хр. Между две интифади. С., 2005.

    Пеев, Й. Съвременният ислям. С., 1999.

    Ball, George W., and Douglas B. Ball, The Passionate Attachment: American Involvement with Israel, 1947 to the Present (New York, 1992).

    Barenboim, Daniel, and Edward Said, Parallels and Paradoxes: Explorations in Music and Society (London, 2003).

    Beilin, Yossi, Israel: A Concise Political History (London, 1992).

    Benvenisti, Meron, Sacred Landscape: The Buried History of the Holy Land since 1948 (Berkeley, 2000).

    Bickerton, Ian J., The Arab-Israeli Conflict. A History. (Bickerton, 2009).

    Bickerton, Ian J., and Carla L. Klausner, A History of the Arab–Israeli Conflict, 5th edn (Upper Saddle River, nj, 2007).

    Bregman, Ahron, Israel’s Wars: A History since 1947, 2nd edn (London, 2002).

    Carter, Jimmy, Palestine: Peace not Apartheid (New York, 2006).

    Chomsky, Noam, Hegemony or Survival: America’s Quest for Global Dominance (Sydney, 2004).

    Elon, Amos, The Israelis, Founder and Sons (Tel Aviv, 1981).

    Fisk, Robert, The Great War for Civilization: The Conquest of the Middle East (London, 2005).

    Friedman, Thomas, From Beirut to Jerusalem (London, 1993).

    Gelber, Yoav, Palestine 1948: War, Escape, and the Emergence of the Palestinian Refugee Problem (Brighton, 2006).

    Goldschmidt, Arthur, Jr, A Concise History of the Middle East, 4th edn (Boulder, co, 1991).

    Gorenberg, Gershom, Occupied Territories: The Untold Story of Israel’s Settlements (London, 2006).

    Hahn, Peter L., Caught in the Middle East: us Policy toward the Arab–Israeli Conflict, 1945–61 (Chapel Hill, nc, 2004).

    Halper, Jeff, An Israeli in Palestine: Resisting Dispossession, Redeeming Israel (London, 2008)        .

    Karmi, Ghada, Married to Another Man: Israel’s Dilemma in Palestine (London, 2007).

    Khalidi, Rashid, Resurrecting Empire, Western Footprints and America’s Perilous Path in the Middle East (Boston, 2004).

    Kimmerling, Baruch, Politicide: Ariel Sharon’s War against the Palestinians (London, 2003).

    Joel S. Migdal, Palestinians, the Making of a People (New York, 1993).

    Lewis, Bernard, From Babel to Dragomans: Interpreting the Middle East (New York, 2004).

    Louis, Wm. Douglas, The British Empire in the Middle East, 1945–1951 (Oxford, 1984).

    Lowenthal, David, The Past is a Foreign Country (Cambridge, 1985).

    Lowi, Miriam, Water and Power: The Politics of a Scarce Resource in the Jordan River Basin (Cambridge, 1993).

    Masala, Nur, Imperial Israel and the Palestinians: The Politics of Expansion (London, 2000).

    Masalha, Nur, Politics of Denial: Israel and the Palestinian Refugee Problem (London, 2003).

    Mearsheimer, John J., and Stephen Walt, The Israel Lobby and US Foreign Policy (London, 2007).

    Miller, Aaron David, The Much Too Promised Land: America’s Elusive Search for Arab-Israeli Peace (New York, 2008).

    Morris, Benny, Righteous Victims: A History of the Zionist–Arab Conflict, 1881–1999 (London, 2000).

    Pappe, Ilan, A History of Modern Palestine, 2nd edn (Cambridge, 2006).

    Peretz, Don, Intifada: The Palestinian Uprising (Boulder, co, 1990).

    Qurie, Ahmed [‘Abu Ala’], From Oslo to Jerusalem: The Palestinian Story of the Secret Negotiations (London 2006).

    Rabinovich, Abraham, Waging Peace: Israel and the Arabs, 1948–2003 (Princeton, nj, 2003).

    Rabinovich, Itamar, The War for Lebanon, 1970–1983 (New York, 1984).

    Rogan, Eugene L., and Avi Shlaim, eds, The War for Palestine: Rewriting the History of 1948, 2nd edn (Cambridge, 2007).

    Ross, Dennis, The Missing Peace: The Inside Story of the Fight for Middle East Peace (New York, 2004).

    Roy, Sara, Failing Peace: Gaza and the Palestinian-Israel Conflict (London, 2007).

    Sachar, Howard M., A History of Israel from the Rise of Zionism to Our Time (New York, 1982).

    Said, Edward W., From Oslo to Iraq and the Road Map (New York, 2004).

    Schiff, Zeev, and Ehud Ya’ari, Israel’s Lebanon War (New York, 1984).

    Shipler, David, Arab and Jew: Wounded Spirits in a Promised Land (New York, 1987).

    Tessler, Mark, A History of the Israeli-Palestinian Conflict (Bloomington, in, 1993).

    Wasserstein, Bernard, Divided Jerusalem: The Struggle for the Holy City (New Haven, ct, 2001).

    Tucker, Spencer C., Roberts, Priscilla M., The Encyclopedia of the Arab-Israeli conflict:  А Political, Social, and Military history (ABC-CLIO, Santa Barbara, Denver, Oxford, 2008).

Образци на документи
Често задавани въпроси
  • Изпуснал съм срок за изпращане на формуляр/плащане на такса. Какво да правя сега?

    Препоръчва се да следите всякаква информация, обвързана със студетския/докторантския Ви статут.  В случай обаче на изпускане на срок се свържете с отговорното звено; възможно е да се достигне до решение на проблема.

  • Трябва да изпратя молба/заявление към администрацията, как да процедирам?

    Всички бланки, съпътстващи следването на студентите, могат да бъдат намерени в сайта на СУ/факултета, а някои от тях се продават на хартиен носител в книжарниците в университетския кампус. След попълване се завеждат до отдел “Студенти”, секретар на катедра или в редки случаи декан, където се обработват и придвижват по пътя им.
    – Бланки за здравно осигуряване при записване и промени по време на следването се издават и попълват в Отдел “Студенти”, 24 кабинет.
    – Бланки за допускане до защити и държавни бакалавърски изпити се дават в Отдел “Студенти”, 24 кабинет, изготвени от Отдела
    – Молби за определяне на тема за дипломна работа/магистърска теза се подават към секретаря на съответната катедра.
    – Някои молби се пишат в свободен текст до Декан. Това става, след уточняване в Отдел “Студенти”.

  • Не съм взел изпит на редовна сесия, какво се случва сега?

    Студентите имат две безплатни сесии – редовна (зимна или лятна, в зависимост от дисциплината) и поправителна в края на лятото след академичната година. В случай на невзет изпит и на двете сесии студентът има право да се явява на всяка следваща поправителна сесия, при което трябва да си издаде индивидуален протокол, който се заплаща в Паричния салон на Университета или превод по банков път и е на стойност от 30 лв. Касовата бележка/платежното нареждане се носи в Отдел “Суденти” за издаване на индивидуалния протокол.

    Студентът има право да се яви на ликвидационна сесия, ако има невзет изпит в последната година от образователната си степен, като трябва да премине през същата процедура за вземане на индивидуален протокол. Обикновено тази сесия се състои през м. май. За всяко изкарване на индивидуален протокол студентът е препоръчително да се консултира с титуляра на дисциплината.

  • Какви са видовете академични занятия в бакалавърските програми в Историческия факултет?

    По време на бъкалавърската програма на обучение студентите имат лекции и упражнения. Възможно е по някои дикциплини в зависимост от определения хорариум да се предвиждат само лекции. Лекциите не са задължителни за посещение, за разлика от упражненията. За провеждането на упражнения обаче се изисква предварителна подготовка от студентите по зададена тема и информационни ресурси от преподавателя

  • Каква е структурата на ИФ?

    Историческият факултет съществува самостоятелно от 1972 г. В момента той се състои от 7 катедри: История на България, Стара история, тракология и средновековна история, Археология, Етнология, История на Византия и балканските народи, Нова и съвременна история, Архивистика и методика на обучението по история, 9 бакалавърски програми: История, История и геополитика на Балканите, Археология, Етнология, История и философия, История и чужд език, История и география, Хебраистика, Архивистика и 18 магистърски програми. Ръководството на ИФ се осъществява от Декана и двамата заместник-декани.

  • Какво е ФСС?

    Факултетният студентски съвет (ФСС) е доброволна организация на студенти от ИФ, която работи за подобряване на средата на обучение в ИФ и за повишаване на ангажираността на студентската общност във връзка с общи мероприятия и инициативи. Знакови за Историческия факултет са ежегодните Априлски четения, както и провежданият два пъти годишно Исторически куиз.

  • Как се осъществява достъпът до библиотеките на ИФ и техните ресурси?

    ИФ разполага с две факултетни бибиотеки – „История“ и „Археология“, които са филиали на ЦУБ. Достъпът до тях се осъществява чрез персонална ISIC карта или читателска карта, издадена в ЦУБ. Библиотеките на ИФ разполагат с богати фондове, както и с многобройни периодични издания, част от които са предоставени на свободен достъп за студенти. Откриването на заглавия може да се осъществи и чрез търсене в електронния каталог на ЦУБ, където са налични сигнатура и пълно библиографско описание на всеки търсен ресурс.

  • Кога започва изпитната сесия?

    Провеждането на изпитната сесия е предварително фиксирано в Академичния календар на СУ „Св. Климент Охридски“ и нейните начална и крайна дата могат да бъдат проверени там по всяко време.

  • Как се пише студентска разработка – доклад, курсова работа, семинарно съобщение и др.?
  • Какви са профилите на специалностите в ИФ?

    По-голямата част от специалносите в ИФ имат видове профили – например спец. „История“ има педагогически и езиков профил. Изучаващите педагогически профил на специалността впоследствие придобиват педагогическа правоспособност и възможност да практикуват учителска професия, а изучаващите езиков профил на специалността не придобиват такава, а изучават класически език по техен избор (старогръцки, старобългарски, латински или османотурски). Съществуват обаче редица специалности, които предлагат само педагогически профил: „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, както и такива, които не предлагат педагогически профил – например „Хебраистика“.

  • Каква бъдеща професионална реализация предлагат специалностите в ИФ?

    Въпросът за бъдещата реализация на зъвършилите студенти в ИФ често е смятан за един от определящите при избора на специалност от кандидат-студентите. В условията на застаряващо учителско съсловие (средната възраст на учителите в България е 49 г.) нуждата от млади учители в България предстои да става все по-осезаема с времето. Това е гаранция за бъдещата професионална реализация на студентите с педагогически профил на специалността си, но освен това специалности като „История и геополитика на Балканите“, „Хебраистика“ и „Архивистика“ предлагат на завършилите ги студенти значително по-разнообразни форми на професионална заетост, като дипломираните студенти могат да намерят реализация в структурите на редица държавни институциии от регионален и национален мащаб като множество музеи, всички видове архиви, както и МВнР.

  • Държавни изпити или дипломна работа?

    Завършването на бакалавърска програма не се случва еднакво за всички специалности в ИФ. Специалностите „История“, „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, „Археология“, „Етнология“ и „Архивистика“ полагат държавен изпит въз основа на избраната от тях специализация в хода на обучението, а тези студенти от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен педагогически изпит. Специалностите „Хебраистика“ и „История и геополикита на Балканите“ завършват със защита на дипломна работа, а тези от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен практически педагогически изпит.

Образование
Процедури
Проекти
Структура
Видео

Календар

Календар