Исторически факултет

Кюстендилски четения 2022. Сборник в памет на проф. д-р Тодор Попнеделев

Сборникът, който държите в ръцете си, е посветен на отишлия си без време Тодор Попнеделев – колега и приятел от Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Той бе най-големият радетел на ежегодната научна конференция, която се провежда в Кюстендил и на която се събират учени, преподаватели, докторанти и студенти на равни начала. Проф. Попнеделев винаги участваше в нейното организиране и провеждане в продължение на близо тридесет години. 

От

Авторски колектив
ISBN: 978-954-07-5854-1
Издание: 2023
Страници: 400

Издателство

Университетско издателство “Св. Климент Охридски”
Често задавани въпроси
  • Изпуснал съм срок за изпращане на формуляр/плащане на такса. Какво да правя сега?

    Препоръчва се да следите всякаква информация, обвързана със студетския/докторантския Ви статут.  В случай обаче на изпускане на срок се свържете с отговорното звено; възможно е да се достигне до решение на проблема.

  • Трябва да изпратя молба/заявление към администрацията, как да процедирам?

    Всички бланки, съпътстващи следването на студентите, могат да бъдат намерени в сайта на СУ/факултета, а някои от тях се продават на хартиен носител в книжарниците в университетския кампус. След попълване се завеждат до отдел “Студенти”, секретар на катедра или в редки случаи декан, където се обработват и придвижват по пътя им.
    – Бланки за здравно осигуряване при записване и промени по време на следването се издават и попълват в Отдел “Студенти”, 24 кабинет.
    – Бланки за допускане до защити и държавни бакалавърски изпити се дават в Отдел “Студенти”, 24 кабинет, изготвени от Отдела
    – Молби за определяне на тема за дипломна работа/магистърска теза се подават към секретаря на съответната катедра.
    – Някои молби се пишат в свободен текст до Декан. Това става, след уточняване в Отдел “Студенти”.

  • Не съм взел изпит на редовна сесия, какво се случва сега?

    Студентите имат две безплатни сесии – редовна (зимна или лятна, в зависимост от дисциплината) и поправителна в края на лятото след академичната година. В случай на невзет изпит и на двете сесии студентът има право да се явява на всяка следваща поправителна сесия, при което трябва да си издаде индивидуален протокол, който се заплаща в Паричния салон на Университета или превод по банков път и е на стойност от 30 лв. Касовата бележка/платежното нареждане се носи в Отдел “Суденти” за издаване на индивидуалния протокол.

    Студентът има право да се яви на ликвидационна сесия, ако има невзет изпит в последната година от образователната си степен, като трябва да премине през същата процедура за вземане на индивидуален протокол. Обикновено тази сесия се състои през м. май. За всяко изкарване на индивидуален протокол студентът е препоръчително да се консултира с титуляра на дисциплината.

  • Какви са видовете академични занятия в бакалавърските програми в Историческия факултет?

    По време на бъкалавърската програма на обучение студентите имат лекции и упражнения. Възможно е по някои дикциплини в зависимост от определения хорариум да се предвиждат само лекции. Лекциите не са задължителни за посещение, за разлика от упражненията. За провеждането на упражнения обаче се изисква предварителна подготовка от студентите по зададена тема и информационни ресурси от преподавателя

  • Каква е структурата на ИФ?

    Историческият факултет съществува самостоятелно от 1972 г. В момента той се състои от 7 катедри: История на България, Стара история, тракология и средновековна история, Археология, Етнология, История на Византия и балканските народи, Нова и съвременна история, Архивистика и методика на обучението по история, 9 бакалавърски програми: История, История и геополитика на Балканите, Археология, Етнология, История и философия, История и чужд език, История и география, Хебраистика, Архивистика и 18 магистърски програми. Ръководството на ИФ се осъществява от Декана и двамата заместник-декани.

  • Какво е ФСС?

    Факултетният студентски съвет (ФСС) е доброволна организация на студенти от ИФ, която работи за подобряване на средата на обучение в ИФ и за повишаване на ангажираността на студентската общност във връзка с общи мероприятия и инициативи. Знакови за Историческия факултет са ежегодните Априлски четения, както и провежданият два пъти годишно Исторически куиз.

  • Как се осъществява достъпът до библиотеките на ИФ и техните ресурси?

    ИФ разполага с две факултетни бибиотеки – „История“ и „Археология“, които са филиали на ЦУБ. Достъпът до тях се осъществява чрез персонална ISIC карта или читателска карта, издадена в ЦУБ. Библиотеките на ИФ разполагат с богати фондове, както и с многобройни периодични издания, част от които са предоставени на свободен достъп за студенти. Откриването на заглавия може да се осъществи и чрез търсене в електронния каталог на ЦУБ, където са налични сигнатура и пълно библиографско описание на всеки търсен ресурс.

  • Кога започва изпитната сесия?

    Провеждането на изпитната сесия е предварително фиксирано в Академичния календар на СУ „Св. Климент Охридски“ и нейните начална и крайна дата могат да бъдат проверени там по всяко време.

  • Как се пише студентска разработка – доклад, курсова работа, семинарно съобщение и др.?
  • Какви са профилите на специалностите в ИФ?

    По-голямата част от специалносите в ИФ имат видове профили – например спец. „История“ има педагогически и езиков профил. Изучаващите педагогически профил на специалността впоследствие придобиват педагогическа правоспособност и възможност да практикуват учителска професия, а изучаващите езиков профил на специалността не придобиват такава, а изучават класически език по техен избор (старогръцки, старобългарски, латински или османотурски). Съществуват обаче редица специалности, които предлагат само педагогически профил: „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, както и такива, които не предлагат педагогически профил – например „Хебраистика“.

  • Каква бъдеща професионална реализация предлагат специалностите в ИФ?

    Въпросът за бъдещата реализация на зъвършилите студенти в ИФ често е смятан за един от определящите при избора на специалност от кандидат-студентите. В условията на застаряващо учителско съсловие (средната възраст на учителите в България е 49 г.) нуждата от млади учители в България предстои да става все по-осезаема с времето. Това е гаранция за бъдещата професионална реализация на студентите с педагогически профил на специалността си, но освен това специалности като „История и геополитика на Балканите“, „Хебраистика“ и „Архивистика“ предлагат на завършилите ги студенти значително по-разнообразни форми на професионална заетост, като дипломираните студенти могат да намерят реализация в структурите на редица държавни институциии от регионален и национален мащаб като множество музеи, всички видове архиви, както и МВнР.

  • Държавни изпити или дипломна работа?

    Завършването на бакалавърска програма не се случва еднакво за всички специалности в ИФ. Специалностите „История“, „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, „Археология“, „Етнология“ и „Архивистика“ полагат държавен изпит въз основа на избраната от тях специализация в хода на обучението, а тези студенти от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен педагогически изпит. Специалностите „Хебраистика“ и „История и геополикита на Балканите“ завършват със защита на дипломна работа, а тези от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен практически педагогически изпит.

Образование
Процедури
Проекти
Структура
Видео

СЪДЪРЖАНИЕ

IN MEMORIAM 7

ПРЕДГОВОР 9

Йоанна Бенчева. Да похапнем във византийския Константинопол /11

Никола Дюлгеров. Историята на един претендент за Княжество Ахая, отразена в Морейската хроника /21

Християна Вушкова. Обединението на Испания и съдбата на испанските евреи /34

Делян Русев. За историографията на османската историография /49

Мария Баръмова. Крепостната стена като идеологическа метафора „Antemurale christianitatis“ и османската експанзия в Югоизточна Европа, XV – XVII век /63

Владимир Терзиев. Медицинските историци и българската доосвобожденска история: приносите на д-р Христо Големанов и д-р Васил Стефанов към изследването на Българското възраждане /73

Ваня Рачева. Как се става „Колумб на Балканът“ през третата четвърт на ХІХ век. Скица за Феликс Каниц по български сюжети / 83

Денис Иванов. Иван Драсов и слуховете за попадането на архива на БРЦК в ръцете на османската власт / 95

Иван Рабаджиев. Евно Азев – провокатор и манипулатор /103

Светослав Живков. Насилия и фалшификации в изборите за XVII ОНС – между действителността и пропагандата /111

Веселин Янчев. Септември 1923 година (Историографски преглед) / 136

Магдалена Властанова. Манипулатор или морализатор: Продуцентският кодекс и ролята му в американската филмова индустрия (20-те – 60-те години на ХХ век) / 150

Николай Поппетров. История на българската култура 1878 – 1944 (Историографска картина) / 162

Маргарет Поппетрова. Превръщането на София в национален книгоиздателски център / 172

Владимир Станев. Партизаните и 9 септември /181

Андони Андреев. Социалистическата югославска македонска младеж в периода на Обновата (1945 – 1946) / 208

Гергана Алексиева. Лондонското заседание на Съвета на външните министри от 1945 година по страниците на испанския вестник „Ла Вангуардия Еспаньола“ / 225

Евгения Калинова. Конфликтът Тито – Сталин, македонският въпрос и българо-югославските отношения (1948 – края на 50-те години на ХХ век) / 251

Мария-Антоанета Вангелова. Към историята на радио „Горянин“ (1951 – 1962). Нови архивни материали / 268

Андони Андреев. Градските манифестации в Народна република Македония на страниците на вестник „Нова Македония“ през 1955 година / 281

Кремена Диаш. Как превратът от 1964 година в Бразилия се превърна в революция / 295

Иван Иванов. Заговорът на Горуня – опит за манипулиране на Държавна сигурност (1964 – 1965) / 305

Красимира Тодорова. Големите протести в София през 1989 – 1990 година и раждането на Града на истината / 333

Искра Баева. Проблем ли е писането на история на прехода / 348

Абел Родригес. Кубинската публична дипломация – особености, приемственост и промени при управлението на Раул Кастро / 370

Мартин Чорбаджийски. Фалшифицирането на сирийски паспорти по време на европейската мигрантска криза от 2015 година / 382

Календар

Календар