Код на дисциплината: З029
ICTS: 4
З
Етнопсихология
Семестър | Седмична заетост |
---|---|
VІ | 4 ч. |
Общо | Лекции | Семинарни упражнения | Практически упражнения |
---|---|---|---|
120 | 60 |
Преподавател
-
Анотация
Програмата на обучение по дисциплината “Етнопсихология „ представя анализ и прогноза на спецификата на етнопсихологическите подходи, съществуващи в интегралното поле на социалната психология,етнологията и културологията. Маркират се пътищата за развитие на етнопсихологията , представена от класическите и съвременни постижения на нейните основни школи и направления в процеса на изследване на личността , видовете общуване и междуличностни взаимоотношения, регулация на социалното поведение на личността в контекста на културата.
Представя се рефлексивна картина на социално – психологическите и личностните аспекти на етническата идентичност, междуетническите взаимоотношения и процеса на адаптация в инокултурна среда.
Основната цел на програмата е избор от студента на етнопсихологически подходи и методи съобразно етническия, езиковия, социокултурния и географски маркер на мултиетническата среда.
Програмата завършва с дискусия по портфолио, разработено и апробирано от студентите, чрез авторска карта за самооценка с седем вида дейности за рефлексия на получените знания.
-
Предварителни изисквания
Студентите трябва да знаят и да могат:
- да познават български и европейски стандарти за етническите общности и групи у нас.
- да притежават познавателна мотивация и мотивация за постижение за приложение на специфични етнопсихологически подходи и методи в мултиетническа среда .
- да познават етнопсихологическите особености на субекти от трите етнически общности у нас и някои представителни етнически групи;
- да притежават мотивационна рефлексия.
-
Очаквани резултати
Компетентности:
Успешно завършилите обучението по тази учебна дисциплина :
- 1. ще познават :
- етнопсихологически подходи и методи в процеса на междукултурна комуникация в мултиетническа среда;
- основни направления и школи в етнопсихологическите изследвания.
- процесите на социализация на личността в контекста на културата и етноса.
- психологията на междуетнически взаимоотношения
–
- 2. ще могат:
- да владеят техники на социално – психологическо общуване в условията на мултиетническа среда..
- да разпознават процесите на развитие и трансформация на етническата идентичност.;
- да разпознават и прогнозират механизмите на междугрупово възприятие в процеса на междуетнически взаимоотношения.;
- да владеят методите за адаптация на субекта в нова етнокултурна среда.;
- да ориентират своите компетентности в европейски контекст;
- да диагностират етнически конфликти и противоречия : причините за тяхното възникване и начините за тяхното регулиране.
-
Учебно съдържание
№ Тема: Хорариум 1 Eтнопсихологията , като междудисциплинарна област от знания. 10 2 История ,възникване и развитие на етнопсихологията. 15 3 Ролята на личността в междуетническа среда. 15 4. Психология на междуетническите отношения 20 -
Конспект за изпит
№ Въпрос 1 Психологически причини на ръста на етническа идентичност в съвремения свят. Етническата идентичност в ситуация на социална нестабилност.
2 Цел и задачи на етнопсихологията, като интегрална наука. .Културата , като психологическо понятие. 3 Етнопсихологическите идеи в контекста на европейското научно пространство: гещалт психологията на В. Вунд, като една от първите форми на социално – психологическото знание. Г. Шпет за предмета на етнопсихологията и други. 4. Психологически направления в американското научно пространство: конфигурация на културите, характеристика на базовата и моделна личност, предмет и задачи на психологическата антропология 5. Сравнително – културният подход за развитие на общопсихологическото знание. Основни направления и школи в етнопсихологическите изследвания.
6. Етнокултурна вариативност и процеса на социализация на личността : Социализация, инкултурация и културна трансмисия. 7. Етнопсихология на детството. Сравнително – културно изследване на процесите на социализация на личността в мултиетническа среда. 8. Етнопсихологически проблеми за изследване на личността: типология на личностните характеристики на субекта, проблемата за норма и патология , като понятия детерминирани от развитието на културните процеси 9. Универсални и културно – специфични аспекти на процеса на общуване: сравнително – културният подход в социалната психология, зависимост на процесите на комуникация от културният контекст, експресивно поведение и култура, междукултурните различия в казуалната атрибуция. 10. Културна вариативност на личността, като регулатор на социалното поведение 11. Междуетнически отношения и когнитивни процеси.: междугрупови и междуличностни взаимоотношения в мултиетническа среда : психологически детерминанти на междуетническите взаимоотношения: социална и етническа идентичност: когнитивни и афективни компоненти на етническата идентичност. 12. Развитие и трансформация на етническата идентичност : влияние на социално – психологическият маркер за формиране на етническата идентичност. Проблема за промяна на етническата идентичност. Модел на двете измерения на етническата идентичност. 13. Механизми на междугрупово възприятие в процеса на междуетнически взаимоотношения в мултиетническа среда. 14. Етническа конфликти и противоречия: – причини за тяхното възникване и начини за тяхното регулиране. 15. Адаптация на субекта в нова културна среда: процесите на адаптация, акултурация и приспособяване: културен шок и етапите на междукултурна адаптация : фактори, влияещи на процеса на адаптация в нова културна среда: същност и специфика на процеса на междуетническо и междукултурно взаимодействие. -
Препоръчителна литература
Основна:
- Современная этнопсихология., Минск.,2003
- Популярная этнопсихология . под. ред. на Нежурина Н.Ю.,М., Харвест., 2004
- Белик А.А. Психологическая антропология: История и теория, М., Институт етнологии и антропологии РАН.,1993.
- Бороноев А.О., Повланко В.Н., Этническая психология., Изд. Санкт Петербургского университета., 1994.
- Бърн Ерик., Игрите, които хората играят., С., Наука и изкуство., 2007.
- Введение в этническую психологию., под.ред. Ю. П.Платонова: изд. Санкт Петербургского университета., 1995.
- Генкова П., Идентичност и просоциално поведение., С., 2001.
- Ериксон Ерик., Идентичност: юношество и кризис., С., 2005.
Допълнителна:
- Александрова Н., Типологични характеристика на личността и специфика на интеркултурния диалог.,с. 13 -33/ В сборник „Мрежа за интеркултурен диалог и образование“., наръчник за студенти., С., ФВ., .,2010.
- Грекова М., М. Косева и др., Дискриминацията, като социална практика.,С., МЦИМКВ.,2010.
- Колева И. Етнопсихологически модел на взаимодействието в мултиетническа среда., С., Г., 2010.
- Колева И. Етнопсихологопедагогика на говора .,С.,СУ., 2001.
- Колева И. Етнопсихологически модел на процеса на образователно взаимодействие., / рефлексивни аспекти/ ., с. 57- 67 .1 сп. Съвременна хуманитаристика., БСУ., 2011 / бр.2
- Колева И.., Г. Хаджийски., Ж. Иванова., Етнопсихопедагогика на детето., С., 2012.-, с. 4- 52.
- Коул. М., Социокултурна психология – наука на бъдещето., С., Дилок., 2000.
- Морено Дж., Основи на психодрамата., С., фондация „Отворено общество”.,1994.
- Назърска Ж., М.Манчева и др., Миграции, пол и междукултурни взаимодействия в България., МЦИМКВ.,2011.
- INTERFAX, Циганчетата в Европа, С. Костарели, 2000.
- Kennedy, A. (1994).Personality and psychological adjustment during cross – cultural transitions : A study of the cultural fit proposition. Unpublihed master,s thesis, University of Canterbury, New Zeland.
- Kenrik D.S., “Romanies in the Middle East”, Roma, 2001.
- Liegeois J.P., Roma, Gypsies, Travellers, St: Council of Europe, 2002.
- The Image of the Other. Analysis of the High – School Textbooks in History from the Balkan Countries. Balkan Colleges Foundation, 1998.
- Manea, M. ( Ed.) We and Our Neighbours. The Majority and the Minorities in the Recent History Textbooks in Romania, Bulgaria and Hungary. With a Case Study: Republic of Moldova. Center Education 2000 +, Bucharest, 2004.
Електронни източници :