Код на дисциплината: 3230
ICTS: 2
З
Приобщаващо образование
Семестър | Седмична заетост |
---|---|
VII | 2+0 |
Общо | Лекции | Семинарни упражнения | Практически упражнения |
---|---|---|---|
60 | 30 |
-
Анотация
Дисциплината ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ е базисна за придобиване на учителска правоспособност. Лекционният курс по тази дисциплина е предназначен за студенти от бакалаварска степен на специалности История и философия, История и география, История и чужд език и всички, за които тази дисциплина е избираема във връзка с привобиването на квалификация „Учител“. В теоретико-приложен план се представя концепцията за приобщаващото образование, която е една от водещите педагогически идеи на XXI век. Акцентира се върху приложните аспекти на приобщаването като процес. Основните задачи на курса са насочени към овладяване на базови знания за организиране на приобщаваща образователна среда.
В процеса на обучение се използват разнообразни методи, съобразно целите на курса и учебното съдържание – беседа, дискусия, решаване на казуси, проектно-ориентирано групово изследване, проучване и анализ на документи, презентации и др.
-
Препоръчителна литература
Основна:
Дамянов К. Приобщаващо образование и организация на подкрепяща среда. С., 2022.
Колева И., Г. Хаджийски., Ж. Иванова. Етнопсихопедагогика на детето и ученика, С., 2015.
Колева И. Етнпсихологически модел на образователното взаимодействие, С., 2012.
Колева И. Национални политики и приоритети в интеркултурното образование, сп. „Стратегии в образователната и научната политика“,бр.7, 2013.
Колева И. и др., Обучение на учители за формиране на знания, умения и компетентности за работа в интеркултурна среда, Наръчник за учители, С., МОН, 2013.
Колева И. Основна тетрадка за учителя, Интерактивни методи и техники за формиране на знания, умения и компетентности за работа в интеркултурна среда, С., МОН, 2013.
Колева И. и др., Допълнителна тетрадка за учителя, Интерактивни методи и техники за формиране на знания, умения и компетентности за работа в интеркултурна среда, С., МОН, 2013.
Шошева В. и др., Интегриране на ученици със специални образователни потребности в условията на общообразователно училище, Учебно помагало за учители, С., МОН, 2013.
Шошева В. и др., Работна тетрадка за учители за работа с ученици със специални образователни потребности., С., МОН, 2013.
Умения за медиация в социалната работа (сборник материали),Ст. Загора., 2011.
Умения за социална работа (помагало за социален тренинг), Ст. Загора., 2008.
Чавдарова-Костова С. Приобщаващо образование, УИ „Св.Кл.Охридски“, С., 2019.
Допълнителна:
Вълчев, Г. Интегриране на ученици със СОП в общообразователното училище (учебно помагало за електронно обучение на директори), 2010.
Вълчев, Г. Интегриране на ученици със специални образователни потребности в
общообразователното училище (помагало за учители и студенти), 2010.
Върбанова, Р. Интегриране на ученици със СОП, Том 11.,Годишник на БСУ, 2004.
Върбанова, Р. Педагогически и психологически аспекти на проблема за интегриране, МОН, 2003.
Върбанова, Р. Характеристика на деца със затруднения в ученето, сб доклади том2, 2003.
Дерижан, И., Вълчев, Г. Характер и специфика на социалните нагласи при приемане на деца с умствена изостаналост от социалната среда, сб. „Присъединяването на България към Европейския съюз – предизвикателства, проблеми, перспективи”, Бургас, 2006.
Дерижан, И. Изследване и популяризиране на добри практики за интегриране на деца със СОП , 2006.
Дерижан, И. Детето с отклоняващо се от социалните норми поведение – предизвикателство пред съвременното училище, сб. “Пути повъiшении качества
профессиональной подготовки педагога, Мозъiрь, Белорус, 2012.
Дерижан, И. Идеи детского духовно – нравственного развития и их проекции на будущее в Болгарии, Казахстан, 2012.
Дерижан, И. Духовно-нравственото развитие на детето в България – традиции
съвременни проекции, БСУ – годишник, 2012.
Дерижан, И. Стратегически и организационно-административни проблеми при при включването на деца със СОП в масовите детски градини и общообразователните училища, МОМН, РИО Ст. Загора, 2011.
Дерижан, И. Развитие на идеята за приобщаващо образование за деца с увреждания, БСУ, междунар. конференция “Взаимодействието теория-практика: ключови проблеми и решения”, 2011.
Дерижан, И. Характер и специфика на социалните нагласи при приемане на деца с умствена изостаналост в социалната среда, БСУ, 2006.
Дерижан, И. Актуални проблеми на приемането на деца със специални нужди от
техните връстници, “Детето на 21-ви век”, В. Търново, 2002.
Добрев, Зл. Основи на дефектологията. С., 1985.
Добрев Зл., Основи на дефектологията, С., 1992.
Добрев, Зл. Нормативната уредба за деца със специални образователни потребности и ресурсните учители. Сборник „Интегрираното обучение и ресурсния учител”. София, 2007.
Добрев, Зл. Деца с умствена изостаналост, Сборник „Интегрираното обучение и
ресурсния учител”. София, 2007.
Добрев, Зл. Нов научен труд за интегрираното обучение на децата със СОП. Сп.
Специална педагогика, бр. 2, 2008.
Добрев, Зл. Йерархия в понятийната система на специалната педагогика. Сборник
„Съвременни тенденции в специално-педагогическата и логопедична терминология”. София, 2008.
Караджова, К. Детерминанти на интегрираното обучение на деца с интелектуална
недостатъчност, С., 2010г.
Касицына, А., Ю. Борякова Коррекционно-педагогическая работа в детском саду для детей с задержкой психического развития (организационный аспект), М:В.Секачев, 2004.
Шошева, В., М. Шошев. Приобщаващото образование-психологически, педагогически и медицински аспекти. Сборник научни статии от международна научно-практическа конференция на Асоциация на професорите от славянските страни, септември 2011, Китен.
Шошева, В., К. Бенкова, С. Динчийска, А. Стойков, М. Илиева. Повишаване на
квалификацията на педагозите за работа с деца с проблеми. Научно-практически форум „Педагогическото образование-кариерно развитие и конкурентноспособност“. Бургас, 02-03.11.2012.