Код на дисциплината: З100
ICTS: 4
З
Психология
Семестър | Седмична заетост |
---|---|
III | 2+2 |
Общо | Лекции | Семинарни упражнения | Практически упражнения |
---|---|---|---|
120 | 30 | 30 | 0 |
-
Анотация
Дисциплината ПСИХОЛОГИЯ е базисна за придобиване на учителска правоспособност. Целта на дисциплината е да представи базисни познания за психологията като наука, психичните процеси, закономерностите на психичното развитие в детска и юношеска възраст, основни проблеми на възрастовата и педагогическата психология. Акцентира се върху приложните аспекти на психологическото познание в училищната среда. Основните задачи на курса са насочени към овладяване на базови знания в областта на Общата психология, Социалната психология, Възрастовата психология и Педагогическата психология. Основен акцент се поставя върху връзката между психологичните знания и проблемите на обучението по история (философия, география, чужд език) в училище.
В процеса на обучение се използват разнообразни методи, съобразно целите на курса и учебното съдържание – беседа, дискусия, решаване на казуси, проектно-ориентирано групово изследване, проучване и анализ на документи, презентации и др.
-
Препоръчителна литература
Основна:
Александрова Н., Цоков П., Койчев О. Проблеми на педагогическата психология., ПУ, Пловдив, 1993.
Алипиева, Д. Обща психология (учебник за студенти от педагогическите специалности), Русе, 2019.
Бораджиева, Е. Психология – обща, възрастова, педагогическа и спортна. УИ „Св.Св. Кирил и Методий”, ВТ, 2014.
Десев, Л. Педагогическа психология. Аскони. С., 1996.
Енциклопедия по психология. Под ред. Р. Корсини. С. 1998.
Желязкова-Койнова, Ж. Практикум по възрастова психология.. Част І и ІІ. Авангард, С., 2002
Кентауиц, Б., Х. Родигър, Д. Елмс. Експериментална психология, Изток-Запад. С., 2011.
Леви, Л., Увод в психологията. С. 2001.
Минчев, Б., Проблеми на общата психология. С. 1998.
Минчев, Б., Обща психология. С. 2013.
Николов, П., Н. Александрова, Л. Кръстев Педагогическа психология. УИ „Неофит Рилски”, Б., 2007.
Пирьов, Г., Психологията – млада наука. С. 1991.
Попов, Н. Обща психология. НСА ПРЕС, С., 1999.
Сиймън, Дж., Д. Кенрик. Психология. София: НБУ, С., 1994.
Славин Р. Педагогическа психология , София, Наука и изкуство,2004.
Стърнбърг, Р. Когнитивна психология. Изток-Запад. С., 2012
Стърнбърг, Р., У. Уилямс. Педагогическа психология. Изток-Запад. С., 2014
Трифонов, Т., Обща психология. С. 1996.
Трифонов, Т., Психология на личността. С. 1995.
Янкулова, Й. Педагогическа психология. Парадигма, С., 2016.
Дубровина И. В. Практическая психология образования, Москва-Санкт-
Петербург, 2004.
Психологическая диагностика. Под ред. на Акимова М. К. И Гуревич К.
М. , Москва-Санкт Петербург, 2005.
Реан А. А., Коломински Я. А. Социалная педагогическая психология.Спб., 1999.
Educational psychology. Ed. Banks, Ch. Thompson, British Library, 1995.
Допълнителна:
Андреева, Л. Социално познание и междуличностно взаимодействие. УИ, С.,2007.
Бардов, И., Психологични възгледи за личността. С. 2001.
Бърк, Л. Изследване на развитието през жизнения цикъл. Дилок, С., 2012.
Димитров, Ив. Увод в ортодоксалната психоанализа на развитието. Просвета, С., 2001.
Димитров, Ив. Деца и юноши в криза. Просвета, С., 2007.
Ериксън, Е. Идентичност: Младост и криза. Наука и изкуство, С., 1996.
Калчев, Пл. Готовност за обучение в училище. Парадитма, С., 2005.
Калчев, Пл. Индиректна скала за употреба на психоактивни вещества. Изток-Запад, С., 2008.
Калчев, Пл. Скали за агресия в юношеска възраст – част 1. София Изток-Запад, С., 2019.
Калчев, Пл. Скали за агресия в юношеска възраст – част 2. София Изток-Запад, С., 2010.
Калчев, Пл. Субективно благополучие и взаимоотношения с връстниците в юношеска възраст. Изток-Запад, С., 2010.
Карагьозов Ив. Психологическа диагностика на отклоненията в развитието и поведението на детето и юношата., Благоевград, 1999.
Маринова Е. Жан Пиаже – Двата морала. София, 1998.
Носс И., Н. Психодиагностика. Москва, 2000.
Ръководство за изследване на на детето. Под ред. на Б. Минчев, София,
2000.
Силгиджиян, Х. Аз-концепция и психосоциална идентичност. УИ, С., 1998.
Станович, К. Нека мислим правилно за психологията. Изток-Запад, С., 2010.
Стърнбърг, Р. Успешната интелигентност. Наука и изкуство. С., 2002.
Reynolds, C.R. & Kamphaus, R.W. Handbook of Psychological and Edicational Assessment of Children: Personality, Behavior, and Context (2nd ed.) New York: Guilford., 2003
Robinson, M. Child development from birth to eight. Open University Press, London, 2008.