Код на дисциплината: З130
ICTS: 4
З
Педагогика
Семестър | Седмична заетост |
---|---|
IV | 2+2 |
Общо | Лекции | Семинарни упражнения | Практически упражнения |
---|---|---|---|
120 | 30 | 30 |
-
Анотация
Дисциплината ПЕДАГОГИКА е базисна за придобиване на учителска правоспособност. Лекционният курс, от позицията на различни подходи в познанието и при конструирането на педагогическата реалност, представя логически структурирана проблематика от философията на образованието, теорията на възпитанието и дидактиката. Курсът е ориентиран към изграждане на системата от фундаментални знания за същността на образователния процес, в неговата цялост: обучение и възпитание по профила на специалността. Разглеждат се основните парадигми, направления и школи в педагогиката в контекста на профила на специалността: история, география, философия и чужди езици. Програмата на обучение по дисциплината „Педагогика“ представя педагогическите подходи, форми и методи за образование, чрез приложение на успешни образователни модели в позитивно – ориентирана подкрепяща интерактивна среда.
В процеса на обучение се използват разнообразни методи, съобразно целите на курса и учебното съдържание – беседа, дискусия, решаване на казуси, проектно-ориентирано групово изследване, проучване и анализ на документи, презентации и др.
Програмата има за цел да формира у студента:
– пълна и точна представа за параметрите на съвременния образователен процес и предизвикателствата, свързани с промяната в социалния контекст и проекциите му в образователното пространство;
– знания и умения за проектиране и организиране на обучението и възпитанието, основани на базата на устойчива вътрешна познавателна мотивация и професионална ориентация.;
– овладяване на интерактивни техники и технологии за осъществяване на ценностно – ориентирано и рефлексивно педагогическо взаимодействие.
-
Препоръчителна литература
Основна:
Андреев, М. Процесът на обучението. Дидактика. С., 1996.
Белова М. и други., Теоретични основи на възпитанието. Веда Словена – ЖГ, С., 1997.
Бижков, Г. и Н.Попов. Сравнително образование. С., 1994.
Василев, Д. Педагогика. С., 1992.
Кузовлев В и др. Педагогика, Университетско издателство „Н.Рилски“, Бл., 2010.
Радев, П., Г. Цоков, П. Лазаров, К. Къндева, Р. Иванова, З. Касандрова, А. Александрова, О. и др. Педагогика. Хермес, Пловдив, 2007.
Радев, Пл., Кратка дидактика, Пловдив, 2016.
Радев, Пл., Педагогика на средното училище, Пловдив, 2016.
Радев, Пл., Езикът на педагогиката, Пловдив, 2017.
Рангелова Е. Методика на възпитателната дейност в училище. С., 2000.
Тодорина Д., и др. Педагогика. Университетско издателство „Н.Рилски“, Бл., 2003.
Чавдарова С., Делибалтова В., Господинов Б., Педагогика. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С., 2018.
Чавдарова – Костова, С., Възпитанието в демократичното общество – същност, проявления, перспективи, ISBN:978-954-07-5072-9, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2021
Допълнителна:
Александров, П. Интелект и обучение. С., 1990.
Андреев, М. Образование и общество. Педагогическа социология. С., 1998.
Андреев, М. Оценяването в училище. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С., 1995.
Андреев, М. Процесът на обучение. Дидактика. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С., 1996.
Антология по теория на възпитанието,съавт. Л.Димитров, С., 1997.
Белова М.,Г. Димитрова., К.Сапунджиева., Н.Бояджиева., Основи на възпитанието. С., 1993.
Бижков, Г. Методология и методи на педагогическите изследвания. С., 1994.
Бижков, Г. Педагогическа диагностика. С., 1999.
Бижков, Г. и др. Сравнително образование. С., 1999.
Бижков, Г. Реформаторска педагогика. Просвета, С., 1994.
Василева, Е. Ученикът, образователното пространство, учебникът, фондация „Просвета”, С. 2008.
Василева, Е. ,Урокът в началното училище, Свят 2001, С., 2004.
Господинов, Б. Ефективност на обучението. Същност и отделни аспекти на осъществяване. Пловдив., 1998.
Гюрова, В. Андрагогия. С., 1998.
Димитров, Л. и колектив. Теория на възпитанието. С., 1999-2000.
Европейско гражданско образование (сборник документи с коментар) С., 1999.
Захариев, З., Стоименова, Б., Легурска, М. Развиване на обществени и граждански компетентности при ученици от прогимназиален етап. Ръководство за учители. УИ, С., 2011
Кутева В. Проблеми на семейната педагогика., ВТУ, ВТ., 2000.
Легурска, М. Гражданско образование в детската градина и в началното училище. УИ, С., 2018
Легурска, М., Гражданско образование – европейски и национални политики, Осми международен есенен научно-образователен форум „Взаимодействието между средно и висше образование като фактор за повишаване качеството на образованието, УИ, С., 2019.
Люлюшев, М., Колев, Й., Чавдарова, А., Сачкова, Е. и др. История на педагогиката и българското образование. Изд. “Веда Словена-ЖГ”, С., 1998.
Мерджанова, Я. Професионално образование и подбор на кадри в Европа. С., 2000.
Мирчева, В., И. Прокопов, Легурска М., The portfolio – a modern method for formative evaluation. , Trakia Journal of Sciences, issue:Vol. 18, Suppl. 1, 2020.
Павлов, Д. Образователни технологии. С., 2000, І и ІІ част.
Попов, Л. Обектът на педагогиката. С., 1997.
Попов, Н., Г. Бижков. Образователни системи в Европа. С.,1997.
Тодорова Л., Т. Попкочев., В. Гюрова., Увод в педагогиката., Унив. изд. „Н.Рилски“., Бл., 2007.
Тодорова Л., Теория и методика на извънкласната и извънучилищната дейност.,Бл.,1993.
Чавдарова – Костова, С., Възпитанието в структурата на семейните отношения, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2017