Код на дисциплината: ИС46
ICTS: 3
З
Средновековният университет
Семестър | Седмична заетост |
---|---|
VII | 3 ч. |
Общо | Лекции | Семинарни упражнения | Практически упражнения |
---|---|---|---|
90 | 45 |
-
Анотация
Лекционният курс проследява възникването на средновековния университет като институция и ролята му в средновековното европейско общество. Обхванати са някои от най-ранните и най-важни средновековни университети – Болоня, Париж, Оксфорд. Представени са техните устави и структурата им.
Разгледани са учебните планове и системата на бакалариат, магистратура и докторат. Отделено е внимание на преподавателите и студентите като самостоятелни групи; на преподаването като професия и на мястото на преподавателите в средновековното общество; разгледано е възникването и социалната структура на студентите като цяло, представен е и студентският живот в Средновековна Европа. Курсът проследява взаимодействието между университетите и обществото, акцент е поставен и върху програмата на обучение; проследено е и развитието на университетите през Ренесанса
-
Препоръчителна литература
Льо Гоф, Ж. Интелектуалците през Средновековието, С., 1993.
Льо Гоф, Ж. Цивилизацията на Средновековния Запад. С., 1999
Бояджиева, П. Раждането на Университета, С., 1992.
A History of the Universities of Europe, v. 1 – Universities in the Middle Ages, 1992,
Cobban, A. B. The Medieval Universities: their Development and Organization., London, 1975
Courtenay, W. T. Schools and Scholars in 14th century England. Princeton, 1987.
D’Irsay. S. Histoire des universités francaises et etrangeres des origines à nos jours, Paris, 1933,
Dales, R. C. The Intellectual life of the Western Europe in the Middle Ages,2nd ed., Leiden, New York, Koeln, 1992
Daly, Lowrie, J. The Medieval University, 1200 – 1400, New York, Sheed and Ward, 1961
Denifle, H. Die Entstehung der Universitaeten des Mittelalters bis 1400, Graz, 1956,
Fuchs, S. Die höheren schulen von Konstantinopel im Mittelalter, Leipzig, 1926,
Grendler, P. F. Schooling in Renaissance Italy. Literacy and learning 1300 – 1600, London, 1990.
Hajnal, I. L’enseignement de ‘écriture aux universités médiévales, Budapest, 1954,
Haskins, C. H. The Rise of the University, New York, 1923
Ijsewijn, J., J. Paquet. (eds.) University in the Late Middle Ages, Medievalia Lovanensia, series I, studia 6, Louvain, 1978.
Jehel, Georges, Philippe Racinet. Education et cultures dans L’occident chretien du debut du XIIe siecle au milieu du XVe siecle, Paris, 1998. ФБ
Kibre, Pearl. The Nations in the Medieval Universities, Cambridge, Mass., 1948.
Learning and Education in Western Europe from 1470 to 1520. In: The New Modern Cambridge History, v. 1, part 1 – The Renaissance, 95 – 126.
Leff, Gordon. Paris and Oxford Universities in the Thirteenth and Fourteenth Centuries. New York, London, Sydney, 1968.
Medieval Aspects of Renaissance Learning. Three Essays by P. O. Kristeller. Edited and translated P. Mahoney. Durham, North Carolina, 1974.
Pederson, Olaf. The First Universities. Studium generale and the Origins of University Education in Europe. Cambridge, 1997.
Rashdal, H. The Medieval Universities. – in: Cambridge Medieval History, v. 6 – Victory of Papacy, 1964, 559 – 601.
Rashdal, H. The University of Europe in Middle Ages, 3 v. Oxford, 1936, reprint Oxford, 1988.
Scwinges, R.C. Deutsche Universitätsbesucher im 14. und 15. Jahrhunderts, Stuttgart, 1986.
Southern, R. W. The Making of the Middle Ages, London, 1959.