Исторически факултет

Съобщения

Удължаване на срока за кандидатстване по Национална програма за „Млади учени и постдокторанти-2“

Уважаеми колеги,

В изпълнение на Националната програма за „Млади учени и постдокторанти-2“, Историческият факултет обявява места за млади учени и постдокторанти с продължителност 12 месеца. Срокът за кандидатстване е удължен до 2 август.

Млад учен 1 място на 8 часов работен ден
Млад учен 1 място на 4 часов работен ден
Млади учени на постоянен трудов договор към СУ „Св. Кл. Охридски“: 1 място
Постдокторант 1 място на 8 часов работен ден

Модул „Млади учени“

„Млад учен“ е лице, което извършва научноизследователска и научно-образователна дейност във висше училище и/или научна организация след придобиване на първа ОКС „магистър“, но не повече от 10 години след придобиването ѝ. Датата на придобиване на магистърска степен се счита от датата на Протокола на Държавната изпитна комисия.

По време на участието си в програмата кандидатите трябва да отговарят на определението за МУ.

Кандидати по този модул могат да:

  • са новоназначени по програмата в организацията бенефициент, които отговарят на условието за млад учен;
  • заемат академичната длъжност „асистент“ или „главен асистент“ (с минимум шест месеца стаж към датата на кандидатстване) и са на трудов договор в организацията бенефициент;
  • са докторанти, отчислени с право на защита и са назначени на трудов договор в организацията бенефициент;
  • са докторанти в задочна форма на обучение или такива на самостоятелна подготовка, зачислени минимум шест месеца преди датата на кандидатстване в организацията бенефициент и са назначени на трудов договор в нея;
  • са специалисти с висше образование, които отговарят на условието за млад учен и са на трудов договор в организацията бенефициент.

* С предимство ще се класират МУ, които са външни за организацията бенефициент.

** Допустимо е участието в Програмата на чужди граждани.

*** Кандидатите могат да участват и със сканирани документи, вкл. и на английски език.

Разходи за стимулиране на МУ:

  • за месечни възнаграждения на новоназначени МУ за 8 часов работен ден – 1200 лв. с включени средства за осигуровки за сметка на работодател.
  •  за месечни възнаграждения на новоназначени МУ за 4 часов работен ден – 600 лв. с включени средства за осигуровки за сметка на работодател.
  •  за допълнителни месечни възнаграждения на вече назначени МУ – 500 лв. с включени средства за осигуровки за сметка на работодател.

****

Модул „Постдокторанти“

Съгласно § 5, ал. 1 от Преходните и заключителните разпоредби на новия Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите, националните програми „Постдокторант“ е учен, който е придобил първа образователна и научна степен „доктор“, но не повече от 5 години след придобиването ѝ, като участникът следва да отговаря на тази дефиниция за целия период на участието си по програмата.

Кандидати по този модул могат да:

  • са новоназначени по програмата в организацията бенефициент, които отговарят на условието за постдокторант;
  • заемат академичната длъжност „асистент“ или „главен асистент“ (с минимум шест месеца стаж към датата на кандидатстване) и са на трудов договор в организацията бенефициент;

* С предимство ще се класират ПД, които са външни за организацията бенефициент.

** Допустимо е участието в Програмата на чужди граждани.

*** Кандидатите могат да участват и със сканирани документи, вкл. и на английски език.

Допустими разходи за стимулиране на ПД:

  • за месечни възнаграждения на новоназначени ПД за 8 часов работен ден – 2000 лв. с включени средства за осигуровки за сметка на работодател.
  • средства по проектите на постдокторантите се използват за мобилност (до 15% от стойността на проекта) и/или за материали и консумативи

——————————–

Необходими документи:

  1. Заявление за участие в конкурса (по образец)
  2. Декларация (по образец)
  3. Автобиография (европейски формат)
  4. Изследователски проект до 5 стандартни страници (9 000 знака) (по образец)
  5. Копие от диплома за образователната степен “магистър” в направление 2.2. История и археология и 3.1. Социология, антропология и науки за културата
  6. Копие от диплома за получена образователна и научна степен „доктор“ в направление 2.2. История и археология и 3.1. Социология, антропология и науки за културата (ако е приложимо)
  7. Списък с научни публикации (последните 5 години) (ако е приложимо)
  8. Списък с участие в научни проекти (ако е приложимо)
  9. Списък с участие в научни форуми с научен доклад (ако е приложимо)
  10. Списък на други материали, доказващи професионалните качества на кандидата по негова преценка за последните 5 години: награди, грамоти, дългосрочни специализации в чужбина.
  11. Потвърждение от научен консултант (хабилитирано лице) в Историческия факултет

Забележка: Класираните кандидати сключват допълнително трудово споразумение за срок от 12 месеца с дневна почасова ангажираност 8 и/или 4 часа

Срок за подаване на документи: 02 август 2024 г. в Деканата на ИФ (каб. 40Б) и/или електронен адрес baramova@uni-sofia.bg

Допълнителна информация: доц. д-р Мария Баръмова: baramova@uni-sofia.bg

Образци на документи
Често задавани въпроси
  • Изпуснал съм срок за изпращане на формуляр/плащане на такса. Какво да правя сега?

    Препоръчва се да следите всякаква информация, обвързана със студетския/докторантския Ви статут.  В случай обаче на изпускане на срок се свържете с отговорното звено; възможно е да се достигне до решение на проблема.

  • Трябва да изпратя молба/заявление към администрацията, как да процедирам?

    Всички бланки, съпътстващи следването на студентите, могат да бъдат намерени в сайта на СУ/факултета, а някои от тях се продават на хартиен носител в книжарниците в университетския кампус. След попълване се завеждат до отдел “Студенти”, секретар на катедра или в редки случаи декан, където се обработват и придвижват по пътя им.
    – Бланки за здравно осигуряване при записване и промени по време на следването се издават и попълват в Отдел “Студенти”, 24 кабинет.
    – Бланки за допускане до защити и държавни бакалавърски изпити се дават в Отдел “Студенти”, 24 кабинет, изготвени от Отдела
    – Молби за определяне на тема за дипломна работа/магистърска теза се подават към секретаря на съответната катедра.
    – Някои молби се пишат в свободен текст до Декан. Това става, след уточняване в Отдел “Студенти”.

  • Не съм взел изпит на редовна сесия, какво се случва сега?

    Студентите имат две безплатни сесии – редовна (зимна или лятна, в зависимост от дисциплината) и поправителна в края на лятото след академичната година. В случай на невзет изпит и на двете сесии студентът има право да се явява на всяка следваща поправителна сесия, при което трябва да си издаде индивидуален протокол, който се заплаща в Паричния салон на Университета или превод по банков път и е на стойност от 30 лв. Касовата бележка/платежното нареждане се носи в Отдел “Суденти” за издаване на индивидуалния протокол.

    Студентът има право да се яви на ликвидационна сесия, ако има невзет изпит в последната година от образователната си степен, като трябва да премине през същата процедура за вземане на индивидуален протокол. Обикновено тази сесия се състои през м. май. За всяко изкарване на индивидуален протокол студентът е препоръчително да се консултира с титуляра на дисциплината.

  • Какви са видовете академични занятия в бакалавърските програми в Историческия факултет?

    По време на бъкалавърската програма на обучение студентите имат лекции и упражнения. Възможно е по някои дикциплини в зависимост от определения хорариум да се предвиждат само лекции. Лекциите не са задължителни за посещение, за разлика от упражненията. За провеждането на упражнения обаче се изисква предварителна подготовка от студентите по зададена тема и информационни ресурси от преподавателя

  • Каква е структурата на ИФ?

    Историческият факултет съществува самостоятелно от 1972 г. В момента той се състои от 7 катедри: История на България, Стара история, тракология и средновековна история, Археология, Етнология, История на Византия и балканските народи, Нова и съвременна история, Архивистика и методика на обучението по история, 9 бакалавърски програми: История, История и геополитика на Балканите, Археология, Етнология, История и философия, История и чужд език, История и география, Хебраистика, Архивистика и 18 магистърски програми. Ръководството на ИФ се осъществява от Декана и двамата заместник-декани.

  • Какво е ФСС?

    Факултетният студентски съвет (ФСС) е доброволна организация на студенти от ИФ, която работи за подобряване на средата на обучение в ИФ и за повишаване на ангажираността на студентската общност във връзка с общи мероприятия и инициативи. Знакови за Историческия факултет са ежегодните Априлски четения, както и провежданият два пъти годишно Исторически куиз.

  • Как се осъществява достъпът до библиотеките на ИФ и техните ресурси?

    ИФ разполага с две факултетни бибиотеки – „История“ и „Археология“, които са филиали на ЦУБ. Достъпът до тях се осъществява чрез персонална ISIC карта или читателска карта, издадена в ЦУБ. Библиотеките на ИФ разполагат с богати фондове, както и с многобройни периодични издания, част от които са предоставени на свободен достъп за студенти. Откриването на заглавия може да се осъществи и чрез търсене в електронния каталог на ЦУБ, където са налични сигнатура и пълно библиографско описание на всеки търсен ресурс.

  • Кога започва изпитната сесия?

    Провеждането на изпитната сесия е предварително фиксирано в Академичния календар на СУ „Св. Климент Охридски“ и нейните начална и крайна дата могат да бъдат проверени там по всяко време.

  • Как се пише студентска разработка – доклад, курсова работа, семинарно съобщение и др.?
  • Какви са профилите на специалностите в ИФ?

    По-голямата част от специалносите в ИФ имат видове профили – например спец. „История“ има педагогически и езиков профил. Изучаващите педагогически профил на специалността впоследствие придобиват педагогическа правоспособност и възможност да практикуват учителска професия, а изучаващите езиков профил на специалността не придобиват такава, а изучават класически език по техен избор (старогръцки, старобългарски, латински или османотурски). Съществуват обаче редица специалности, които предлагат само педагогически профил: „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, както и такива, които не предлагат педагогически профил – например „Хебраистика“.

  • Каква бъдеща професионална реализация предлагат специалностите в ИФ?

    Въпросът за бъдещата реализация на зъвършилите студенти в ИФ често е смятан за един от определящите при избора на специалност от кандидат-студентите. В условията на застаряващо учителско съсловие (средната възраст на учителите в България е 49 г.) нуждата от млади учители в България предстои да става все по-осезаема с времето. Това е гаранция за бъдещата професионална реализация на студентите с педагогически профил на специалността си, но освен това специалности като „История и геополитика на Балканите“, „Хебраистика“ и „Архивистика“ предлагат на завършилите ги студенти значително по-разнообразни форми на професионална заетост, като дипломираните студенти могат да намерят реализация в структурите на редица държавни институциии от регионален и национален мащаб като множество музеи, всички видове архиви, както и МВнР.

  • Държавни изпити или дипломна работа?

    Завършването на бакалавърска програма не се случва еднакво за всички специалности в ИФ. Специалностите „История“, „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, „Археология“, „Етнология“ и „Архивистика“ полагат държавен изпит въз основа на избраната от тях специализация в хода на обучението, а тези студенти от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен педагогически изпит. Специалностите „Хебраистика“ и „История и геополикита на Балканите“ завършват със защита на дипломна работа, а тези от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен практически педагогически изпит.

Образование
Процедури
Проекти
Структура
Видео

Календар

Календар