Исторически факултет

Съобщения

Учени от Историческия факултет участваха в ХVІ Международен конгрес за изследване на ХVІІІ в. в Рим

От 3 до 7 юли 2023 г. в Рим, Италия, се проведе ХVІ Международен конгрес за изследване на ХVІІІ в., чийто фокус беше върху влиянието на Античността върху идеите на Просвещението „Antiquity and the Shaping of the Future in the Age of Enlightenment” (16th International Congress for Eighteenth-Century Studies “Antiquity and the Shaping of the Future in the Age of Enlightenment”).

Конгресът е най-голямото научно събитие, посветено на изследванията на ХVІІІ век, с над 1200 души участници от цял свят. То се провежда веднъж на всеки 5 години, като домакини на тазгодишното издание бяха университетите „Сапиенца“ и „Тор Вергата“, намиращи се в италианската столица.

Особено внимание беше обърнато на ролята на Дигиталната хуманитаристика и мястото на Международното общество за изследване на ХVІІІ в. (ISECS) в нейното популяризиране. В тази връзка и част от научната група ICT Applications for History And Language по проект SUMMIT в лицето на доц. д-р Мария Баръмова (водещ учен на научната група), проф. дин Иван Първев, доц. д-р Иван Вълчев и Кирила Атанасова изнесоха доклади, с които запознаха участниците с работата си по проекта.

Темата на доклада на Иван Вълчев бе The Ancient Heritage of the Balkans through the18th-century Travellers’ Accounts: Archaeological Monuments and Artefacts from Roman provinces of Thracia and Moesia; Мария Баръмова и Иван Първев са автори на доклада The Ancient Heritage of the Balkans through the 18th-century Travellers’ Accounts: Perceptions and Receptions; Кирила Атанасова и Мария Баръмова – The Ancient Heritage of the Balkans through the 18th-century Travellers’ Accounts: Digital Approaches and Research Possibilities.

Панелът предизвика сериозен изследователски интерес, като сред слушателите бяха проф. Харалд Хепнер, проф. Олга Кациарди-Херинг, проф. Джузепе Майно, а също така и представители на проекти в сферата на Дигиталната хуманитаристика. По време на дискусията бяха обсъдени добри практики и беше споделен изследователски опит при кодирането на документите, достъпа до архивни единици и техните авторски права, както и тенденциите за отворена наука.

Представителите на научната група взеха участие в дискусиите в редица конгресни панели и кръгли маси, посветени на Балканите през Ранното ново време и възможностите за дигитални иновации в проучването на Ранното ново време и началото на Модерната епоха.

Благодарение на участието си в този престижен форум екипът успя да направи ценни контакти с колеги, като по този начин постави началото на разговори за бъдещо партньорство с колеги от Виенския университет, Австрийската академия на науките, Техническия университет в Дармщат, Университета в Болоня и други. Също така бяха обсъдени възможности за участие и организиране на други международни научни събития.

Галерия

Образци на документи
Често задавани въпроси
  • Изпуснал съм срок за изпращане на формуляр/плащане на такса. Какво да правя сега?

    Препоръчва се да следите всякаква информация, обвързана със студетския/докторантския Ви статут.  В случай обаче на изпускане на срок се свържете с отговорното звено; възможно е да се достигне до решение на проблема.

  • Трябва да изпратя молба/заявление към администрацията, как да процедирам?

    Всички бланки, съпътстващи следването на студентите, могат да бъдат намерени в сайта на СУ/факултета, а някои от тях се продават на хартиен носител в книжарниците в университетския кампус. След попълване се завеждат до отдел “Студенти”, секретар на катедра или в редки случаи декан, където се обработват и придвижват по пътя им.
    – Бланки за здравно осигуряване при записване и промени по време на следването се издават и попълват в Отдел “Студенти”, 24 кабинет.
    – Бланки за допускане до защити и държавни бакалавърски изпити се дават в Отдел “Студенти”, 24 кабинет, изготвени от Отдела
    – Молби за определяне на тема за дипломна работа/магистърска теза се подават към секретаря на съответната катедра.
    – Някои молби се пишат в свободен текст до Декан. Това става, след уточняване в Отдел “Студенти”.

  • Не съм взел изпит на редовна сесия, какво се случва сега?

    Студентите имат две безплатни сесии – редовна (зимна или лятна, в зависимост от дисциплината) и поправителна в края на лятото след академичната година. В случай на невзет изпит и на двете сесии студентът има право да се явява на всяка следваща поправителна сесия, при което трябва да си издаде индивидуален протокол, който се заплаща в Паричния салон на Университета или превод по банков път и е на стойност от 30 лв. Касовата бележка/платежното нареждане се носи в Отдел “Суденти” за издаване на индивидуалния протокол.

    Студентът има право да се яви на ликвидационна сесия, ако има невзет изпит в последната година от образователната си степен, като трябва да премине през същата процедура за вземане на индивидуален протокол. Обикновено тази сесия се състои през м. май. За всяко изкарване на индивидуален протокол студентът е препоръчително да се консултира с титуляра на дисциплината.

  • Какви са видовете академични занятия в бакалавърските програми в Историческия факултет?

    По време на бъкалавърската програма на обучение студентите имат лекции и упражнения. Възможно е по някои дикциплини в зависимост от определения хорариум да се предвиждат само лекции. Лекциите не са задължителни за посещение, за разлика от упражненията. За провеждането на упражнения обаче се изисква предварителна подготовка от студентите по зададена тема и информационни ресурси от преподавателя

  • Каква е структурата на ИФ?

    Историческият факултет съществува самостоятелно от 1972 г. В момента той се състои от 7 катедри: История на България, Стара история, тракология и средновековна история, Археология, Етнология, История на Византия и балканските народи, Нова и съвременна история, Архивистика и методика на обучението по история, 9 бакалавърски програми: История, История и геополитика на Балканите, Археология, Етнология, История и философия, История и чужд език, История и география, Хебраистика, Архивистика и 18 магистърски програми. Ръководството на ИФ се осъществява от Декана и двамата заместник-декани.

  • Какво е ФСС?

    Факултетният студентски съвет (ФСС) е доброволна организация на студенти от ИФ, която работи за подобряване на средата на обучение в ИФ и за повишаване на ангажираността на студентската общност във връзка с общи мероприятия и инициативи. Знакови за Историческия факултет са ежегодните Априлски четения, както и провежданият два пъти годишно Исторически куиз.

  • Как се осъществява достъпът до библиотеките на ИФ и техните ресурси?

    ИФ разполага с две факултетни бибиотеки – „История“ и „Археология“, които са филиали на ЦУБ. Достъпът до тях се осъществява чрез персонална ISIC карта или читателска карта, издадена в ЦУБ. Библиотеките на ИФ разполагат с богати фондове, както и с многобройни периодични издания, част от които са предоставени на свободен достъп за студенти. Откриването на заглавия може да се осъществи и чрез търсене в електронния каталог на ЦУБ, където са налични сигнатура и пълно библиографско описание на всеки търсен ресурс.

  • Кога започва изпитната сесия?

    Провеждането на изпитната сесия е предварително фиксирано в Академичния календар на СУ „Св. Климент Охридски“ и нейните начална и крайна дата могат да бъдат проверени там по всяко време.

  • Как се пише студентска разработка – доклад, курсова работа, семинарно съобщение и др.?
  • Какви са профилите на специалностите в ИФ?

    По-голямата част от специалносите в ИФ имат видове профили – например спец. „История“ има педагогически и езиков профил. Изучаващите педагогически профил на специалността впоследствие придобиват педагогическа правоспособност и възможност да практикуват учителска професия, а изучаващите езиков профил на специалността не придобиват такава, а изучават класически език по техен избор (старогръцки, старобългарски, латински или османотурски). Съществуват обаче редица специалности, които предлагат само педагогически профил: „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, както и такива, които не предлагат педагогически профил – например „Хебраистика“.

  • Каква бъдеща професионална реализация предлагат специалностите в ИФ?

    Въпросът за бъдещата реализация на зъвършилите студенти в ИФ често е смятан за един от определящите при избора на специалност от кандидат-студентите. В условията на застаряващо учителско съсловие (средната възраст на учителите в България е 49 г.) нуждата от млади учители в България предстои да става все по-осезаема с времето. Това е гаранция за бъдещата професионална реализация на студентите с педагогически профил на специалността си, но освен това специалности като „История и геополитика на Балканите“, „Хебраистика“ и „Архивистика“ предлагат на завършилите ги студенти значително по-разнообразни форми на професионална заетост, като дипломираните студенти могат да намерят реализация в структурите на редица държавни институциии от регионален и национален мащаб като множество музеи, всички видове архиви, както и МВнР.

  • Държавни изпити или дипломна работа?

    Завършването на бакалавърска програма не се случва еднакво за всички специалности в ИФ. Специалностите „История“, „История и философия“, „История и чужд език“, „История и география“, „Археология“, „Етнология“ и „Архивистика“ полагат държавен изпит въз основа на избраната от тях специализация в хода на обучението, а тези студенти от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен педагогически изпит. Специалностите „Хебраистика“ и „История и геополикита на Балканите“ завършват със защита на дипломна работа, а тези от тях, които изучават педагогически профил на специалността, полагат и държавен практически педагогически изпит.

Образование
Процедури
Проекти
Структура
Видео

Календар

Календар